Blankspot Anders Birgersson (ad), Nils Resare (redaktör) och Brit Stakston (digital strateg). Foto: Fredrik Stehn

De kammade hem Publishingpriset 2016

Stora Publishingpriset gick till BlankSpot#0 och Martin Schori fick ta emot Designpriset för sin bok om onlinepublicering. Här är listan över årets samtliga mottagare av Publishingpriset:

Alla vinnarna i Publishingpriset 2016. Foto: Fredrik Stehn
Alla vinnarna i Publishingpriset 2016. Foto: Fredrik Stehn

 

Bisyssla – om bin, biodling och biprodukter (Handböcker och läromedel)
Honey Design i samarbete med Bonnier fakta.
För foto och illustration med varm, jordnära känsla, imponerande jämnhet i trycket och ett lekfullt och påkostat omslag – underbar!

Blankspot (Stora Publishingpriset, Verksamhetstidningar)
Blank Spot Project i samarbete med Anders Birgersson Produktion.
Stora Publishingpriset: För angelägen journalistik som utstrålar mod och engagemang – en gigant till yta och innehåll.
Verksamhetstidningar: För välskrivna texter, utmärkt typografi, sylvass bildjournalistik och imponerande tryckkvalitet – ambitiöst.

Bröderna Lejonhjärta (Animationspriset)
Klirr Stockholm på uppdrag av Astrid Lindgrens Värld.
För konstnärligt intressanta animationer där ljuset i papperet skapar dramatik och känsla – sagolikt fint.

Bättre liv (Personaltidningar)
Åkesson & Curry på uppdrag av Praktikertjänst.
För en välbalanserad grafisk produktion med värme och personlighet – seriöst och pedagogiskt.

Enköpings kommun (Användbarhetspriset)
Enköpings kommun.
För suveränt fokus på att hjälpa användaren hitta rätt – bingo!

Förändra verkligheten (Nytänkarpriset, Inspirationsfilmer – långa)
Trollhättans stad i samarbete med Profil Kommunikation och Fandango Film.
Inspirationsfilmer långa: För utmärkt foto, regi och klipp – ett tydligt budskap i en gripande förpackning.
Nytänkarpriset: För en finurlig, väl genomförd idé – F som i förändra!

Hallen (Kundtidningar konsument)
Navii på uppdrag av Företagarföreningen Hötorgshallen.
För ett generöst magasin med mustiga färger, knaprig typografi, kreativt foto och superfina texter – det vattnas i munnen.

Hemslöjd (Facktidningar)
Hemslöjd.
För kraftfull typografi, balanserad layout, följsamt språk och ett foto som förmedlar estetik och sinnlighet – en överlägsen vinnare.

Hiv idag (Offentlig sektor-sajter)
Matador Kommunikation på uppdrag av Folkhälsomyndigheten.
För tydligt budskap, god tillgänglighet och ett okonstlat formspråk – en omsorgsfull behandling av ett viktigt ämne.

Hiv – från dödlig till kronisk (Informationsfilmer)
FEW på uppdrag av Hiv-Sverige och Hiv-Danmark i samarbete med Gilead Sciences.
För effektiv information, fina animationer och en tydlig speakerröst – proffsigt och osentimentalt.

Icehotel Art & Design 2016 (Besöksguider)
Oh My! på uppdrag av Icehotel.
För imponerande ljusbehandling, läsvärda texter och en väl sammanhållen helhet – föredömligt.

Ja jag har mens, hurså? (Lilla Publishingpriset)
Bokförlaget Forum.
För ett kaxigt tilltal kring ett onämnbart tillstånd – normbrytande.

KappAhl 2015 (Årsredovisningar börsbolag)
KappAhl i samarbete med Solberg Kommunikation.
För ett informellt språk, stilrent foto och utmärkt repro – luftigt och personligt.

Krönika 2015 – Centrum för Näringslivshistoria (Årsredovisningar/Verksamhetsberättelser organisation/offentlig sektor)
Centrum för Näringslivshistoria i samarbete med Sitrus.
För fulsnygg typografi, varierad layout och busigt språk – imponerar och inspirerar.

Kullaliv (Medborgartidningar)
Kullaliv AB.
För en fullödig grafisk produktion, fina bildreportage, genomarbetad typografi och ett omsorgsfullt detaljarbete – välskrivet och matnyttigt.

Kungliga Operan 2016.2017 (Informationstrycksaker)
Stockholm Graphics på uppdrag av Kungliga Operan.
För teknisk briljans i fotot, lekfulla illustrationer och elegant typografi – en högklassig produktion där allt samverkar.

köket.se (Informationssajter)
Valtech tillsammans med TV4-Gruppen.
För utvecklad sökfunktion, bra typografi och aptitligt foto – fullmatad!

Lundhags (B2C-sajter)
NY Collective JKPK på uppdrag av Lundhags Skomakarna.
För en sober sajt med överskådlighet, suveränt bildspråk och skickligt ljussatta produktbilder – poetisk.

Läkare Utan Gränsers 2015 (Årsredovisningar/Hållbarhetsredovisningar webb)
Birgersson Produktion på uppdrag av Läkare Utan Gränser.
För sakligt tonläge i starka, trovärdiga berättelser – återhållsamt och gastkramande.

Magazine Segers (Produktkataloger)
Strokirk Landströms i samarbete med Mecka Reklambyrå på uppdrag av Segers.
För nördiga texter och ett dokumentärt bildspråk som andas gemenskap och yrkesstolthet – underbart.

OmVärlden Berättar (Visuella priset, Webbtidningar)
Intellecta Corporate på uppdrag av Sida.
Webbtidningar: För helläckert långläsningsformat med effektfulla upplägg och engagerande layout – journalistik när den är som bäst!
Visuella priset: För ljus, färg och atmosfär i fenomenala bildberättelser – bildjournalistik i världsklass!

Online Only Carlsson Bokförlag Martin Schori (författare) Foto: Fredrik Stehn
Online Only
Carlsson Bokförlag
Martin Schori (författare)
Foto: Fredrik Stehn

Online Only (Designpriset)
Carlsson Bokförlag.
För fin struktur, välgjord typografi, bra interaktion mellan text och bild samt skicklig hantering av textspalten – aldrig enformigt.

Palme – Ett liv i bilder (Praktverk)
Bokförlaget Max Ström.
För en stillbildsberättelse där ögonblicket återföds i betraktarens öga – stilfullt och välredigerat.

Paper (Kundtidningar B2B)
Åkesson & Curry på uppdrag av Holmen Paper.
För sinnrika illustrationer, värdiga porträtt och ett format där vita ytor bidrar till lugn och elegans – ett gott hantverk.

Rodeo Wave (Infomagasin)
Modern Women Media.
För vågad, välbalanserad layout, ett språk som manar till eftertanke och ett normbrytande, kaxigt och respektlöst bildspråk – det känns ungt!

Scenen (Medlemstidningar hem och individ)
Riksteatern i samarbete med Spoon Publishing.
För balanserad layout, utsökta personreportage och bildreportage med ren komposition och bra ljus – smakfullt.

Stängda dörrar (Rapporter)
Stiftelsen Expo.
För högkvalitativa, intressanta texter och foto med fokus och värdighet – allvarstyngt.

SVIA (B2B-sajter)
Flodin Fernström Designunit på uppdrag av SVIA.
För utmärkt typografi, god färgharmoni, intresseväckande rörlig bild och utmärkt produktfoto – fräscht.

Tidskriften Författaren (Medlemstidningar yrke och bransch)
Sveriges Författarförbund.
För pompöst format, dynamisk layout, samtida typsnitt och illustrationer som är sobra, kaxiga, vräkiga och eleganta – coolt.

Wildfire (Inspirationsfilmer – korta)
Lavette Film på uppdrag av Parks and Resorts/Kolmården.
För en välgjord film med imponerande 3d-animering och stor yrkesskicklighet i ljussättningen – snygg tvärs igenom.

Vin med adress (Fackböcker)
Natur & Kultur.
För fint detaljarbete, stilfull grafik, kongenialt färgval och perfekt ljussättning – en ypperlig helhet.

Volvo Car Group Annual Report 2015 (Årsredovisningar företag)
Solberg Kommunikation på uppdrag av Volvo Cars.
För väl avvägd form, foto som signalerar tyngd och tillit samt utmärkt repro och efterbehandling – gediget och stabilt.

Värmdö gymnasium vid Gullmarsplan (Utbildningsprogram)
Alinder Design på uppdrag av Värmdö Gymnasium.
För ett väl typograferat, överblickbart program med bilder som förmedlar gemenskap och värme – seriöst.