Annons: Mediedagen 2019

Minimedia byter spår och satsar på e-handel

13 medarbetare berörs när Schibsteds annonsbolag Minimedia blir en e-handel och Schibsted Sverige koncentrerar sin satsning på native till Schibsted Content Marketing Studio.

På Minimedia arbetar journalister, it-utvecklare och säljare som tillsammans utvecklar produkter, för digitala kundtidningar, advertorials och branded content. Bolaget startades för tio år sedan och förvärvades av Schibsted Growth två år senare.

Grundarna Lars Östling, som var med och startade Sportbladet, och Maths Nilsson, tidigare nyhetschef på Aftonbladet, konstaterar i ett pressmeddelande att Minimedias roll har förändrats i takt med att Schibsted byggt sin egen content studio:

”Nu vill vi ta vidare vår erfarenhet och vårt kontaktnät till ett område som utvecklas mycket starkt, nämligen e-handeln”, säger Maths Nilsson.

Tretton personer som är anställda i Minimedia drabbas av omställningen. Fackliga förhandlingar har inletts.

Mats Eriksson affärsområdeschef för Schibsted Growth:

”Lars Östling och Maths Nilsson har med sitt driv och kunnande tillfört mycket till Schibsted. Jag vill tacka dem och för ett fantastiskt arbete och önskar dem lycka till med kommande satsning. Jag är säker på att de kommer att lyckas och hoppas och tror på fortsatta samarbeten.”

Samtidigt samlar Schibsted Sverige utvecklingen av native och branded content inm Schibsted Content Marketing Studio.

I dagsläget äger Schibsted 51 procent av Minimedia, resterande del ägs av grundarna. Nu förs diskussioner dem emellan om hur formerna för bolagets vidare drift ska se ut.