Annons: Mediedagen 2019

Hjörne om Scherman: ”backspegelsoraklet”

När Peter Hjörne kommenterar Stampens mycket turbulenta vecka kallar han bland annat Jan Scherman som i en krönika kritiserat Stampens tidigare ledning för ”backspegelsoraklet”.

I en text i söndagens GP kommenterar Stampens huvudägare Peter Hjörne reaktionerna på den rekonstruktion som stora delar av koncernen nu står inför och de affärer som föranledde den:

”Mest kritiserad är, som vanligt, Centertidningsaffären från 2005. Gång efter annan har jag hävdat att vi inte var ensamma om analysen att tidningar behövde samarbeta i större grupperingar för att skapa besparingar. Men branschen tycks ha drabbats av kollektiv minnesförlust.”

Peter Hjörne tar också upp frågan om han och den övriga ledningen varit slösaktiga och ägnat sig åt ”utdelningsfester”: 

”Så här är det: Utdelningar: Under den senaste tioårsperioden delade vi ut nio procent av de tillförda medlen och 31 procent av nettovinsten. Under perioden delade börsbolagen ut mellan 30 och 50 procent. Schibsted och Bonniers delade under samma period ut mer procentuellt. Och vi har inte lämnat några utdelningar för åren 2013, 2014 och kommer inte lämna utdelning för 2015.”

En av de som kritiserat Peter Hjörne och Stampenledningens agerande är Jan Scherman som i en krönika i Svenska Dagbladet tog ut svängarna och bland annat menad att det är som Peter Hjörne och Stampens vd Tomas Brunegård ” kört en rostig rallybil i tätort. Struntat i hastighetsbegränsningen. Negligerat halkan med blankslitna däck. Kartläsaren Hjörne läst kartan som en skattjakt”.

Ord som fick Peter Hjörne att reagera. ”Att digitaliseringen och strukturomvandlingen pågick var vi alla överens om, det var ett av skälen till våra affärer. Men att den skulle accelerera så kraftigt tror jag inte ens backspegelsoraklet Scherman såg.”

Peter Hjörne påpekar också att det inte bara är Stampen som gjort dyra köp vars kalkyler sedan inte visade sig hålla och nämner bland andra Bonniers köp av amerikanska tidskrifter för en miljard kronor som sedan fick säljas billigt när den amerikanska magasinsmarknaden kollapsade och även TV4:s köp av C-More för 3 miljarder som sedan inte gick enligt plan utan tvingade Bonnier att sälja SF Bio för att klara av sina finansiella åtaganden.