Annons: Mediedagen 2019

Sofia O. O. om rollen som publisher

"Beslutet har växt fram under processen", berättar Aftonbladets nya publisher Sofia Olsson Olsén för Medievärlden.

När Medievärlden når henne har hon just mottagit en anmärkningsvärt lång och entusiastisk applåd från redaktionen. Det hörs på hennes röst att hon är ”taggad” inför uppgiften, som hon själv beskriver det. Men hon kan inte sätta fingret på när beslutet växte fram:

– Det har varit en diskussion fram och tillbaka men som jag sa i podden [#ABpodd]: jag är en sådan som kliver fram och tar ansvar när det behövs. Jag har gjort det förr.

Något som vägde in i det här beslutet var att hennes livssituation, där yngsta barnet är 19 år, nu klarar av att hon tar sig an en så pass krävande roll.

– Tidningar mår bra av att ha en enda person som chef. Det blir snabbare till beslut. Inte minst när det är svåra beslut som ska fattas.

Olsson Olsén understryker dock att hon inte är någon ensamvarg:

– Jag får kraft av att jobba tillsammans med andra människor. Lyckligtvis är vi ett extremt kompetent team. Det finns överlag så mycket kompetens här i huset.

Hur kommer den nya, kombinerade rollen som publisher och chefredaktör att skilja sig från hennes tillförordnade chefredaktörsskap, som hon haft under några månader? Det låter som två jobb i ett?

– Det blir mer jobb, konstaterar hon, och jag får därmed delegera mer. Men vi ska alla jobba tillsammans på den här resan.