Annons: Mediedagen 2019

Anders Nilsson om att ta över NA

NA ska fortsätta att granska och göra skillnad. Men med fullt fokus på det digitala. Tidningens nästa chefredaktör, Anders Nilsson, tycker det är kul att vara med i matchen igen.

Vid årsskiftet lämnade Anders Nilsson uppdraget som publisher för Norrköpings Tidningar sedan det stod klart att Östgöta Media skulle kapa rejält i chefsledet och Correns publisher Anna Lindberg skulle få det övergripande ansvaret för alla tidningar i koncernen.

Ett halvår senare kommer Anders Nilsson att bli tidningschef igen. Från första juni blir han chefredaktör på Nerikes Allehanda.

– Jättekul att vara med i matchen igen.

Han har haft en del kontakter med Mittmedia under våren men vill inte gå in i detalj vad de handlat om. Bara att det gick snabbt på slutet och att det inte var svårt att tacka ja när han blev erbjuden jobbet som chefredaktör på NA.

Var du på väg att ta över Norrtelje Tidning?

– Jag har noterat att jobbet är ledigt, men har inga övriga kommentarer.

NA har en stark position på den lokala marknaden men står också inför en stor omorganisation och personalminskning. Vilket är varför Katrin Säfström ström slutar. Men det fick inte Anders Nilsson att tveka:

– Sedan jag fick mitt första redaktionschefsjobb i början av 2000-talet har jag bara jobbat med minskande organisationer. Så är det i den här branschen i dag. Och det kommer inte att vara slut med det när den här är genomförd.

Därför gäller två saker menar Anders Nilsson:

1. Att vara största digitala aktör på den lokala marknaden. ”Det är helt avgörande.”

2. Att ha en egen nyhetsagenda, att fortsätta göra avslöjanden och fortsätta göra skillnad.

Du jobbade i flera år som hög chef inom NTM-koncernen, vars filosofi när det gäller print och digitalt är en annan än den som gäller i NTM-koncernen. Känner du dig mer hemma nu?

– Varje koncern har sin egen strategi. Mittmedia har en väldigt tydlig riktning och strategi. Det tycker jag är bra. Sedan har Mittmedia byggt upp en stark utgivargrupp, som i alla fall jag inte hade kläm på innan, vars samarbete är helt avgörande för att vi ska klara av den här förändringen.

Du ser inte en risk i att det blir för mycket samarbeten, att lokala varumärken suddas ut och att det till slut bara blir en enda Mittmedia-tidning av alltihop om man ska dra det till sin spets?

– De lokala varumärkena och det lokala nyhetsarbetet kommer alltid att vara nyckeln. Men sedan finns det mycket som vi kan samarbeta om utöver det.

Han tar över NA