Stampen försvarar priset på dödsannonser

Hallandspostens ägare håller fast vid att priset på dödsannonserna inte är ett utnyttjande av sin monopolställning.

I veckan har P4 Halland undersökt priserna på dödsannonser i tidningar i Halland, och en av de tidningar man har tittat närmare på är Stampenägda Hallandsposten. Granskningen visar att den som vill sätta in en dödsannons i tidningen får betala mångdubbelt jämfört med vad man får betala för andra privatannonser.

En av Stampen Local Medias affärschefer, Cecilia Ingman, sa i en intervju med P4 Halland att förklaringen till dödsannonsernas högre pris är att hanteringen av dem kräver ”mycket mer resurser och personalkostnader”.

Men enligt uppgifter till Medievärlden stämmer inte Stampens påståenden om att hanteringen är tidskrävande, utan tvärtom ska arbetet med dödsannonserna vara mycket begränsat.

Men Linda Forsberg, försäljningsdirektör på Stampen, håller fast vid att det högre priset beror på just hanteringen av dödsannonserna:

– Ja, alltså vi gör fortfarande en hantering. Inte alla men de flesta dödsannonser kommer in via begravningsbyråer och när de dyker upp öppnar vi dem och kontrollerar olika saker som stavning, datum och att det inte är några andra konstigheter. Den kontrollen gör vi inte på samma sätt på andra annonser.

Så i fallet med Hallandsposten är de höga priserna inte ett sätt att utnyttja en monopolställning?

– Nej, man kan säga att priserna på dödsannonser ligger högre än priserna på andra annonser för att de historiskt har krävt en annan och mer tidskrävande hantering.

Du säger ”historiskt”. Men hur ser det ut i dag då?

– Som jag sa: Vi gör fortfarande ett manuellt arbete eftersom vi plockar upp varje annons och kontrollerar vissa saker. Men det är klart, i dag kommer många av de här annonserna från begravningsbyråer. Tidigare har det krävts en ännu noggrannare koll, men det är fortfarande så att det är två personer som jobbar heltid med detta.