Direktpress intäkter skjuter i höjden

Direktpress har ökat intäkterna med 41 procent i Stockholmsregionen hittills i år. Och ökningen beror inte enbart på den snabba expansionen.

I oktober ökade Direktpress intäkterna med 47 procent jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat januari–oktober är ökningen 41 procent.

Direktpress i hela landet ökade med 21 procent i oktober och har ökat med 13 procent sedan i januari.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet. Det beror delvis på att marknaden växer, men också på att vår personal gör ett väldigt bra jobb och att vi har starka produkter, säger koncernchef Roland Tipner till Medievärlden.

Ökningen beror givetvis på att Direktpress startat 13 nya titlar i Storstockholm i år. Men inte enbart.

– Vi har en hyfsad ökning även på de titlar som fanns före expansionen. I Stockholm har våra befintliga titlar ökat intäkterna med runt 7 procent. Det är något mer än ökningen i övriga landet.

Rörelseresultatet förra året var 2 miljoner.

– Det kommer vi att förbättra. Det blir ett par gånger högre i år.

Går någon av de nya titlarna plus minus noll redan?

– Några gör det, andra gör det inte. Man får vara beredd att investera något eller några år när man startar nya titlar.

Hur går det digitalt?

– Generellt kan man säga att vi är nya när det gäller digitala intäkter, så det handlar om relativt små belopp.

Har ni några nya expansionsplaner?

– Vi är inte färdiga med affärsplanen för 2016, det blir vi först i början av nästa år.

Men digitalt satsar ni på StockholmDirekt?

– Ja, men det är print som är det huvudsakliga.