Annons: Mediedagen 2019

Miljörapporten blir helägt av Bonnier

Bonnier Business Media (BBM) köper resterande 49 procent av Miljörapporten Förlag AB från Tomorrow Media.

I september stod det klart att BBM tänkte ta över Miljörapportens konkurrent Miljöaktuellt från IDG som ägt tidningen i åtta år.

”När vi nu blir 100 procentiga ägare av både Miljörapporten och Miljöaktuellt kan vi börja arbetet med att hitta synergier mellan de två verksamheterna. Som den största aktören inom miljö- och hållbarhetsområdet får vi nu också möjlighet att förbättra nuvarande produkter och utveckla helt nya produkter, säger Bonnier Business Medias vd Mikael Nestius i ett pressmeddelande där han också konstaterar att BBM har för avsikt att växa kraftigt inom området de kommande åren.

Claes Sjöberg, Tomorrow Medias ägare, ska även fortsättningsvis arbeta med Miljörapporten och behåller rollen som chefredaktör. Han kommer också arbeta aktivt med att få ihop Miljörapporten och Miljöaktuellt.

”Genom de här affärerna får vi nu ett starkt mediebolag inom hållbarhetssektorn som kan utveckla nya journalistiska produkter och växa rejält inom konferens- och utbildningssektorn. Bonnier Business Media blir en utmärkt ägare till den här verksamheten”, säger Claes Sjöberg i en kommentar.

Bonnier Business Medias vice vd Helene Liljefors går in som vd i de båda företagen med uppgift att få ihop dem till en verksamhet.