Annons: Mediedagen 2019

Konsumentverket ger Systembolaget gräddfil

Konsumentverket har gjort en ny tolkning av alkohollagstiftningen som kan begränsa möjligheterna för journalistik och marknadsföring.

Konsumentverket vill skräpa tillämpningen av lagen med sina nya riktlinjer. Vin & Spritleverantörernas riktlinjer är dock oförändrade så de är just nu i konflikt med varandra. Vem som har rätt avgörs först om och när frågan kommer upp i marknadsdomstolen, säger advokaten Katarina Ladenfors som är specialist på marknadsrätt, till Medievärlden.

Det handlar om fyra större förändringar:

  1. Möjligheten att skicka varuprover till journalister försvinner.
  2. Vinprovningar för journalister är bara tillåtna i lokaler med utskänkningstillstånd och om journalisterna betalar
  3. Värdeomdömen i alkoholreklam förbjuds. Citat, intyg eller liknande är tillåtet, men inte ”rena värdeomdömen” vilket kan tolkas som påståenden.
  4. Förpackningarna ska begränsas till vad som på ett naturligt sätt hänger samman med varan. 

De två första punkterna påverkar dryckesjournalistiken.  Konsumentverket vill skärpa lagtolkningen för att nya aktörer som bloggare inte ska kunna ta emot stora mängder alkohol.

– Men det träffar alla gåvor till dryckesjournalister, säger Katarina Ladenfors.

Kan de inte bara betala?

– De kan köpa på Systembolaget, men där finns ofta inte de nya sorter som de behöver testa. 

Frågan om vinprovning är problematisk också ur ett konkurrensperspektiv. Systembolaget har genom en särskild regel i alkohollagen och ett särskilt avtal med staten ett undantag för att ordna vinprovningar utan att ha utskänkningstillstånd och utan att journalisterna betalar.

– Det anser jag strider mot konkurrenslagstiftningen. Systembolaget får en fördel framför de privata aktörer som ordnar dryckesprovningar.