Annons: Mediedagen 2019

TV4:s vd om resultatminskningen: ”Enligt plan”

TV4 försämrade resultatet men höll omsättningen förra året. Den nationella försäljningen förbättrades medan den regionala står och stampar.

TV4-Gruppen minskade rörelseresultatet med 18 procent, till 640 (783) miljoner kronor förra året. Omsättningen uppgick till 4 206 (4 204) miljoner.

– Det är enligt plan. Vi valde i vår planering 2013 att inte vinstmaximera utan istället ta delar av det som annars skulle ha blivit vinst och investera det i verksamheten. Samtidigt prioriterar vi hårdare var vi lägger pengarna, säger vd Casten Almqvist till Medievärlden Premium.

Pengarna satsas framför allt på två områden:

  1. Digital teknikutveckling och digitala programinköp
  2. Fortsatt satsning på svenska program och öka andelen svenska produktioner

Handlar satsningen på svenska produktioner om att möta den nya konkurrensen från globala aktörer?

– Absolut, vi har ju historiskt haft mer svensk produktion än MTG och SBS, men nu blir det ännu tydligare när konkurrensen från utländska bolag ökar. Det blir viktigare med ett stort utbud för barn och svensk dramatik och underhållning, och ökade satsningar på nyheter och samhälle.

Den nationella försäljningen slog nytt rekord förra året, trots att det linjära tv-tittandet minskade något. Även den digitala försäljningen (TV4 Play) slog nytt rekord, den ökade med 35 procent mot 2013.

TV4 har ett tjugotal regionala säljkontor som säljer alla bolagets produkter. Men den regionala försäljningen hade 0-tillväxt förra året.

Läs hela intervjun på Medievärlden Premium.

Bonnier News förbättrade resultatet