Annons: Mediedagen 2019

Sydöstrans ledning om upplageframgången

TS 2014

Sydöstran är den enda i sexdagarstidning som ökar sin upplaga. Resultatet av ett målmedvetet arbete under flera år.

Två år i rad har andratidningen i Blekinge hållit sin upplaga. I år gick det till och med lite bättre. 100 nya prenumeranter betyder en ökning med 1 procent.

En förklaring enligt ledningen är den stora marknadsundersökning som genomfördes för drygt tre år sedan. Där fick både de som läste tidningen och de som inte gjorde det tycka till om produkten.

– Sedan har vi jobbat målmedvetet med att förändra tidningen i den riktningen, säger chefredaktör Gunnar Svensson.

Det betyder bland annat att varje kommun i länet har minst två sidor i tidningen varje dag. Vilket kan vara en förklaring till att 80 procent av hushållen i länet har minst en prenumeration.

Konkurrenten BLT, som också ägs av Gota Media, är också en förklaring till Sydöstrans framgång menar Gunnar Svensson.

– Nyhetsjakten är jätteintensiv här och gör att vi har en hög kvalitet, att båda tidningarna har en hög kvalitet.

Det finns också ett långsiktigt kommunikationsarbete bakom siffrorna.

– Efter marknadsundersökningen gjorde vi vår hemläxa ordentligt. Bland annat anlitade vi en extern kommunikationsbyrå för att lyfta fram vår marknadsföring, säger Sydöstrans vd, Håkan Johansson.

Även om upplagan ökar mest så ligger betalningsgraden på en låg nivå, 78 procent, enligt TS-siffrorna. Men det är en sanning med modifikation menar Håkan Johansson.

– Vi har ett sätt att räkna, TS ett annat.

Under hösten körde Sydöstran en kampanj i tre steg. Först fick läsarna tidningen ”till ett väldigt bra pris, sedan till ett inte riktigt lika bra pris för att till sist bli fullbetalande” enligt Håkan Johansson. 25 procent följde med till steg två, hälften av dessa blev sedan fullbetalande.

– När vi tar in läsare billigt på det här sättet kostar det givetvis en del i betalningsgrad. Men i vårt uppdrag ingår att hålla i våra papperstidningsläsare.

Att hålla uppe upplagan har dock påverkat bokslutet konstaterar Håkan Johansson.

– Arbetet kostar pengar, visst är det så. Och vi tappar när det gäller upplageintäkter. Men bara någon procent.  

VK snubblande nära nollan

TS 2014 – upplagetapp på bred front