Annons: Fojo

Blank Spot spurtar med live-tv

Det fattas fortfarande nästan 400 000 kronor innan Blank Spot Projekt är i hamn. Och det är bara några dagar kvar. Men Brit Stakston, som är en av initiativtagarna, är optimist.

Tror du ni fixar det?

– Ja, vi tror absolut att vi når i mål. Efter lön kom det in 150 000 kronor på 24 timmar och vi tror vi finns med på listan ”saker att göra i helgen”. Med det sagt är det som i alla sådana här sammanhang. Det är helt upp till publiken vilket är sjukt spännande. Vi känner oss som i slutracet på Melloröstningarna, vi tillhör nog finalisterna – man gillar oss – men räcker det hela vägen fram? Publiken avgör! Man måste rösta på oss om vi ska klara oss. Det räcker inte bara med att tänka ”heja er vilken bra grej”. Man måste ta fram telefonen och pytsa in 10 kronor eller mer före nästa torsdag, säger Brit Stakston.

Hur har ni tänkt spurta?

– Vi har lite roliga saker i pipeline men grundarbetet består av fyra delar. 1. Direktkontakt. Till exempel genom att delta på seminarier eller ringa alla i våra nätverk för att påminna om att ”du måste visa ditt stöd i konkret handling – sätt in idag”.  2. PR ur lite olika vinklar. 3. Digital närvaro. Dels egen stark närvaro på olika sätt dels tron på allas nätverk som följer oss. Tänk vi har 5 000 Facebookmedlemmar. De har vår framtid i sina händer. Om de alla gav 80 kronor så vore vi hemma direkt! 4. Agera i realtid på det som händer som en konsekvens av punkt 1-3. 

– Och en sak som vi bestämde igår är en livesändning om läget på söndag mellan klockan 18-20. Vi skojar om att det  blir som en insamlingsgala för journalistik i webb-TV. Vi tänkte det kan vara bra lönehelg och allt! Och en chans att ställa alla de frågor man har! Och lära känna oss lite mer. 

Om ni inte fixar det, beror det på att ribban sattes för högt eller att ni borde startat tidigare?

– Att läsarna inte delar vår vision vore ju en annan tolkning som vore logisk. Det vore dock att dra för snabba slutsatser. Om vi inte fixar det beror det på att vår dröm inte har nått ut så brett som den måste. Läsarfinansiering är en absolut trend men också väldigt nytt. 

– Lägre mål i kronor? Nja då hade vi inte kunnat arbeta fram konceptet. Längre tid? Nja då hinner folk tröttna och vi alla hade nog haft 0 följare kvar i våra kanaler. Men skämt åsido vi gör det här utan mediebudget, på vår fritid och vid sidan av våra vanliga arbeten. 

– Vi vet att målgruppen finns som också drömmer om en utrikesrapportering med många perspektiv på världen utanför Sverige. Vi hänger ytterst ihop alla. Men du ser jag kan inte ens svara kort på frågan. Det vi gör både metodmässigt och innehållsmässig kräver filosofiska resonemang om vår samtid. Det kräver långsamhet och eftertanke. Möjligheten att ställa frågor och fundera. Vi tycker tre veckor är en fantastisk lagom lång tid för det. 

Fortfarande om ni inte gör det, kommer ni att göra ett nytt försök?

– Ett nyckelord i sådana här sammanhang är fokus. Och just nu är allt vårt fokus på att den 5 mars på MEG kunna fira att 1500 personer samlat in 1 miljon kronor. Tänk vilken vitamininjektion det vore för mediebranschen om det här ”nu kör vi”, från åtta personer som inte ens kände varandra för 5 veckor sedan lyckas.  Det skulle landa i ett hurra för samtidens fantastiska möjligheter för kvalitetsjournalistik.

Blank Spot Projekt är inte den enda svenska mediesatsning som försöker finansiera verksamheten med crowdfounding. Ett annat exempel är Bjurlövs Nyheter. Det finns ett flertal lyckade exempel internationellt på hur allmänheten bidragit till att olika journalistiska visioner blivit verklighet. Läs mer i Medievärlden Premiums analys ”Läsarfinansiering”.