Därför genomför Mittmedia ett nytt sparpaket

Annonsintäkterna sjunker snabbare än väntat. Därför måste nu Mittmedia öka förändringstakten samtidigt som koncernen drar ner ännu mer på sina kostnader.

Printintäkterna sjunker snabbare än väntat för Mittmedia. Därför ska nu koncernen göra nya besparingar på minst 80 miljoner under två år och även försöka öka intäkterna. Samtidigt börjar printoptimeringsprojekt som pågått under närmare två år närma sig beslutsfasen. 

– 2015 kommer vi att sjösätta ett antal strukturåtgärder, säger AnnaKarin Lith, redaktionell chef i Mittmedia.

Strukturfrågorna Mittmedia tittat på är bland annat att trycka tidningar tidigare vilket ger möjlighet att stänga ett eller flera tryckerier, samordna redigeringen och ändra utgivningsfrekvenserna.

– Det är en fortsatt optimering av den övermogna papperstidningen med målet att ha en frisk, digital kärnaffär 2020 där vi fortsatt är en av de främsta nyhetsförmedlarna.

Beror de sjunkande printintäkterna på de rejäla förändringar av prenumerationspriserna Mittmedia gjorde i början av 2014?

– Vi tappar upplaga i samma takt som alla andra. Den går stadigt neråt. Men det här handlar om annonsutvecklingen, inte upplageutvecklingen, säger AnnaKarin Lith. 

Flera av koncernens andratidningar har tappat rejält i upplaga under flera år. Men bland sparåtgärderna finns inte nedläggning av någon av dessa som alternativ. De nya sparplanerna beror inte heller på att Mittmedia tar höjd för ökade kostnader på grund av ett kommande övertagande av Stampens andel i Liberala Tidningar enligt Anna Karin Lith. 

– I någon mån har vi förståelse för hur ledningen tänker. Pengar i kassakistan ger större frihet att styra den egna utvecklingen. Men vi är absolut inte glada över det här. Det handlar om vänner och kollegor som kommer att förlora jobbet, säger Tomas Backlund, ordförande i journalistklubben på Mittmedia.

Beskedet om sparplanerna kom inte som en överraskning.

– Vi är luttrade, vi börjar vara vana att se Powerpoints med sluttande intäktskurvor. 

Hur besparingarna ska göras har han svårt att se. Inte om verksamheten ska bedrivas som i dag.

– Vi kommer att vara tvungna att välja bort och prioritera hårdare.

Tomas Backlund har en förhoppning, att de nya sparmålen inte främst ska gå ut över de redaktionella tjänsterna.

– Vi tog den stora smällen förra gången. Sedan har koncernen drygt 1 000 anställda, av dessa är omkring 450 stycken journalister, är det en rimlig fördelning om man är ett medieföretag?