Annons: Mediedagen 2019

TV4:s beslut förändrar inte annonsmarknaden

Visst kan lokala tidningshus gynnas när TV4 skrotar sina lokala nyhetssändningar. Men ur ett annonsörperspektiv förändras inte mycket. Det anser Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Annosörer köper i regel inte specifikt utrymme kring de lokala nyheterna. Däremot köper de ett visst antal kontakter i en viss region. Så beslutet att lägga ner de lokala nyhetssändningarna kommer inte att förändra hur pengarna i mediekakan fördelas. Det menar Staffan Slörner.

– Och det här har säkert TV4 räknat på.

Men de lokala tidningsföretagen kan ändå gynnas av beslutet menar han. 

– Deras räckvidd bygger på att de är bra på det lokala nyhetsarbetet. Och där blir det färre konkurrenter i och med det här.   

TV4 lägger ner sina lokala nyhetssändningar

Olov Carlsson: ”Jättetråkigt besked”