Annons: Mediedagen 2019

Digitala modeller ger effekt

TS 2013

2013 var lokaltidningarnas år. Och det verkar inte vara någon nackdel om det finns en betalmodell påkopplad heller.

Årets upplagevinnare bland dagspressföretagen har en sak gemensamt. Det handlar om lokaltidningar. För även Dagen är en lokaltidning. Den kallar sig obundet kristen men har kopplingar till Pingströrelsen. Och är en viktig kugge i det samhället.

Övriga dagspressföretag som kan redovisa ökade upplagor jobbar på lokala marknader ur ett mer värdsligt perspektiv. Men har funktionen som viktig kugge gemensamt med Dagen.

Det kan dock inte bara vara enda förklaringen. I så fall skulle betydligt fler tidningsföretag visa upp bättre resultat.

En pusselbit kan vara betalmodeller som skapar lojalitet och ger mervärden till tidningen. Det menar i alla fall Hallandspostens chefredaktör Viveka Hedbjörk.

– Det är svårt att mäta dessa faktorer men jag är övertygad om att de bidragit till våra siffror.

Hallandsposten tappar marginella 0,3 procent och systertidningen Hallands Nyheter 2,2 procent av upplagan. Det sistnämnda resultatet beror enligt Viveka Hedbjörk till stor del på att HN:s resultat för 2012 var ett tapp på bara 0,7 procent. I årets TS-siffror för HP/HN finns många som tagit olika typer av provapå-abonnemang. Och de är betydligt yngre än den genomsnittliga printkunden.

– Så där har vi en stor utmaning, att skapa uppmärksamhet som når dessa. För klarar vi inte av att leverera det är vi inte relevanta. Vi måste hela tiden förtjäna vår plats och vara på tå.

Tidningarna har inte undgått sparpaket. För ett år sedan försvann åtta tjänster på tidningen.

– Men jag skulle säga att vi klarat av att hålla en bra nyhetsproduktion.

Två andra tidningar som håller ställningarna bra är Sydöstran och BLT. Sydöstran lyckades, för andra året i rad, att hålla sin upplaga. En mer lättillgänglig tidning, lyhördhet inför läsarnas önskemål och mycket energi på marknadsföringen är tre anledningar enligt chefredaktör Gunnar Svensson.

– Och den benhårda konkurrensen gentemot BLT, för även om vi har samma ägare så anstränger vi oss verkligen för att slå dem nyhetsmässigt. Och de känner likadant, vilket är något som gynnar läsarna.

Att tidningarna i Blekinge klarade sig så pass bra har något med den digitala betalmodell som funnits där sedan våren 2011 tror inte Gunnar Svensson på.

– Nej, det handlar om hårt journalistiskt arbete.

 Konkurrenten/systertidningen BLT tappade 0,9 procent av upplagan i år. Tidningschef Kerstin Årmann tror dock att det kan finnas en koppling till betallösningen.

– Vi vill gärna tro att den skapar lojalitet och hjälper oss att hålla upplagan.

– Men det är bara en teori, vi har inga undersökningar som stödjer det.

Det här beror motgångarna på

Det här beror framgångarna på