Aftonbladet har också fått räkning från Ekeroth

SD-politikern Kent Ekeroth har skickat en räkning till Aftonbladet för att de publicerat hans bilder. Hans ombud har även varit i kontakt med Expressen.

Några planer på att betala har inte Aftonbladets publisher Jan Helin. Han bestrider räkningen med samma argument som DN:s Peter Wolodarski och SvD:s Fredric Karén

– Dels anser jag att det bör gå att argumentera för yttrandefriheten trumfar upphovsrätten i detta fall. Nyhetsvärdet är starkt, vi pratar om folkvalda riksdagspolitiker som beter sig så här.

– Dels anser jag det moraliskt förkastligt att först gå ut och hota människor, filma hoten och sedan be att få betalt med hänvisning till upphovsrätten.

Om Expressen ska få någon räkning är ännu inte klart. Men SD-politikerns ombud Staffan Teste har varit i kontakt med tidningen för att få veta när det aktuella bildmaterialet har publicerats.

– Någon faktura har vi inte fått, men den ska jag i så fall spara. Det måste vara unikt att en riksdagsledamot som aspirerade på att bli justitieminister kräver betalt för bevisen som avslöjade hur han och partikamraterna uppträdde så våldsamt, främlings- och kvinnofientligt att de av partiet tvingades att lämna sina uppdrag, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

– Jag är förvisso part i detta mål, om det nu skulle bli en process, men jag kan inte påminna mig något liknande tidigare. Jag ska inte orsaka någon onödig debatt genom att göra historiska paralleller till verk där en upphovsmannen förlorat sin rätt till ersättning, jag kan bara konstatera att mina chefredaktörskollegor på DN, Svenska Dagbladet och Aftonbladet redan gett Herr Teste ett svar och det kommer jag också att göra om Expressen skulle få någon räkning.

Hur tänker ni agera i så fall?

– Hur dagstidningarna agerar tror jag man kan räkna ut nu, pressen är redo att processa för att inte behöva betala pengar för bevisen som avslöjade hur ett riksdagsparti hade vilselett valmanskåren. Men jag tvivlar på att det går så långt som till domstol, vill en före detta rättspolitisk talesman uppta tingsrättens dyra tid med detta? Och vill verkligen SD att fyra stora tidningar under valåret 2014 inför sittande rätt ska vittna om hur ledande SD-män uppträdde omdömeslöst för fyra år sedan? Det låter inte så klokt, faktiskt, ur ett kommunikationsperspektiv.

SD-topp hota stämma DN för upphovsrättsbrott

Därför vill inte Karén betala för järnrörsbilder