Adaktussons tidningskiosk prisas

Meganews Magazines har utsetts till Årets affärsmodell när Business Model Awards delades ut i dag, måndag.

Projektet med tidningskiosker som med hjälp av internetbaserad print-on-demand-teknik ska erbjuda kunder magasin på bara några minuter lanserades av Lars Adaktusson och brodern Hans för drygt ett år sedan.

Nu har det utsetts till Årets affärsmodell i Business Model Awards. Bakom tävlingen står tidningen Affärsvärlden, rekryteringsföretaget Nova och Cordial Business Advisers. Motiveringen lyder:

”Genom en innovativt designad affärsmodell har detta företag lyckats ändra på den traditionella distributionslogiken i en hårt pressad bransch. Med ett stort utbud av tidningar och ”print-on-demand” har de lyckats skapa en kundanpassad och miljövänlig tidningstjänst i tidens tecken.

Tjänsten är i sin linda, men den positiva respons som följt i spåren av dess lansering tyder på att den har all potential att revolutionera tidningsdistributionen – i Sverige och världen.”

Meganews kiosker där lässugna kunder själva kan skriva ut sina tidningar finns på tre ställen, Landvetter, Skavsta och i en galleria i Stockholm.

Hur många som i dagsläget använt sig av den som ligger bakom vill inte ledningen avslöja. Men fler kiosker kommer enligt företaget att placeras ut nästa år. En internationell lansering planeras också då det har kommit omkring 200 propåer från ett 50-tal länder.

Lars Adaktusson startar digital kiosk