Annons: PP Pension

VF:s vändning: 10 procents tillväxt

Värmlands Folkblad ökade annonsförsäljningen med 10 procent i oktober. Digitalt ökade den med 77 procent sedan konkurrenten NWT införde betalmodell.

Vändningen för VF kom efter sommaren. I september sålde tidningen 5 procent bättre än samma period i fjol, i oktober ökade tillväxten till 10 procent.

– Kan vi hålla här nivån kommer vi att kunna sluta på plus minus noll, och vi är ganska nära redan nu, säger Patrik Vincent som är försäljnings- & affärsutvecklingschef på Värmlands Folkblad.

Intäkterna från de prenumererade tidningarna VF och Karlstads Tidningen ligger stabilt medan övriga affärsområden ökar: gratis (Metro Värmland och Metro WKD), digitalt (VF.se) och näringsliv (Värmlands Affärer och VF Näringsliv).

– Det handlar om hårt arbete och att jobba med mätbara siffror på allting vi gör: antal möten, mejl, telefonsamtal, som vi följer upp varje vecka. Men det handlar minst lika mycket om det här mediehuset, det självförtroende som byggs upp i hela organisationen när vi märker att marknaden ser och gillar styrkan i våra produkter.

I september-oktober ökade den digitala försäljningen med 77 procent. En del av förklaringen är att konkurrenten NWT införde sin betalmodell i september. Förra veckan (vecka 44) hade VF 120 000 unika besökare och NWT 88 000. Vecka 43 hade VF 95 500 och NWT 85 200. För bara tio veckor sedan för förhållandena de omvända.

Hur stor andel av annonsintäkterna är digitala?

– Alldeles för låg, den stora ökningen beror ju mycket på att vi kommer från låga nivåer. Men vi kommer attlägga en väldigt aggressiv tillväxtbudget för nästa år och räknar med att öka betydligt mer än de 77 % vi har nu i tillväxt på våra digitala intäkter.

Samtidigt som VF har sparat pengar under året satsar mediehuset digitalt.

– Vi lanserade VF-tv och förstärker på redaktionen för att göra vf.se till en bättre kanal.  Det blir en mer autonom webbredaktion och ett eget affärsområde för digitalt. Vi anställde en säljare för två veckor sedan som ska jobba enbart med digital försäljning.

Hur Värmlands Folkblad resultat i år slutar är fortfarande oklart.

– VF har av tradition inte bara bara jobbat med osthyvel, utan gör parallellt ett antal satsningar också för att säkra framtidens intäkter. Vi satsar på att innovera och skapa nya affärsområden, och det kostar självklart. 

Glappet som är ett av Skånskans problem

Nu rör det på sig på VF