UNT Årets Dagstidning 2013!

UNT blev Årets Dagstidning. En mycket glad Hanna Stjärne tackar alla! UPPDATERAD 22.20

Årets Dagstidning – Helhets priset

UNT

Motivering: En medveten superkraftsamling från hela företaget och ständiga dialoger med publiken och annonsörer i de olika kanalerna genererar tillväxt. Årets vinnande mediehus tar en större, snabbare och kaxigare plats i sin omvärldoch omvärlden hänger på i mobilen, tv, tidningen och evenemangen. Kort sagt det går riktigt bra för en vinnare.

UNT:s publisher Hanna Stjärne förklarar just nu varför UNT är värdiga vinnare till helhetspriset. Och tackar läsare och tittare som just följer detta live!

Årets säljare

Kenth Gustafsson – Corren

Motivering: Trägen vinner. Det gäller i mycket. Men det är också något som kännetecknar årets vinnare. Att arbeta systematiskt från planering till uppföljning är hans signum. På en vikande marknad går årets vinnare åt helt andra hållet och visar ökande resultat från år till år.  

Årets Dagstidning – Digitala medier

Aftonbladet 

Motivering: Luckan till klungan av utmanare är större än på länge – men vinnaren slår inte av på takten. Ett kraftcentrum för den digitala utvecklingen. Oavsett om det gäller mobilt, betallösningar eller journalistiska grepp. De är imponerande hungriga. Det ska hela medie-Sverige vara glada för.

Uppdatering: 21.55. Det börjar dra ihop sig för de sista priserna. Efterrätten är på bordet. Wallmans gäng underhåller med lite poledance & Tina Turner. Och på minst två bord börjar man göra plats för champagnen… 

Uppdatering 21.06. Nu ska det ätas igen. Högrev med potatismos och smörstekt svamp. Men sista priset vara utdelat 22.15 enligt schemat.

Uppdatering 20.57: Årets Medieledare blev Aftonbladets publisher Jan Helin. Han kallar sig själv ödmjukt för en nickedocka när han tar mot priset. Alla kan bli Årets Medieledare när man har Aftonbladets redaktion i ryggen menar han.

Juryns nominering: Vinnaren är en inspiratör och pådrivare för alla som söker framtidslösningar på dagstidningarnas unika utmaningar. Under Jan Helins ledning har Aftonbladet nått en oomstridd tätposition i medieutvecklingen. Genom höjd blick, modiga beslut och publicistisk öppenhet har han visat branschen en väg mot framtiden.

Årets Redaktion

Sportbladet 

Motivering: Tomas Tranströmer och Lotta Schelin har gjort det i sina genrer. Här är en vinnare som är både poetiskt eftertänksam och målmedvetet supersnabb, väljer rätt arena för varje publicering och använder redaktionens stora expertkunskapmed kirurgisk precision i allt som berättas och granskas. Då är hela publiken med – också den som trodde sig vara ointresserad.

Ett glatt gäng från Sportbladet som precis utsetts till Årets Redaktion.

Årets annonskampanj

Svenska Dagbladet – Nordnet  Motivering: Annonsmarknaden har förändrats och alla hänger inte med. Årets annonskampanj är därför ett uppfriskande exempel på hur redaktion och annonsavdelning kan hjälpa varandra till nya nivåer. Utan att trampa snett har årets vinnare skapat värde åt såväl annonsörer som läsare – och bankkunder.

Uppdaterad 20.39 Nu försöker sig Wallmans personal sig på en Springsteen-special. Och… njaaaa. Det var bättre på Friends arena i våras. Men killen som nyss levererade ett saxsolo i Born to run gjorde så gott han kunde…

Uppdaterad 20.27

Aftonbladet, som är nominerade i alla klasser, har redan basunerat ut på sin sajt att de vunnit pris för Årets marknadsinsats. De lovar också att texten ska uppdateras löpande…

Omni har också uppdaterat sin sajt med senaste nytt. Att de vunnit pris som Årets Innovation.

Uppdaterad 20.08:

Personalen på Wallmans har slutat sjunga och börjat delat ut mat igen. Rökt röding med smörslungad potatis på tallriken just nu.

För alla som undrar om bilder: På http://delivery.davidmagnusson.se/aretsdagstidning lägger David Magnusson upp bilder fortlöpande.

Uppdatering 19.35

Årets marknadsinsats

Aftonbladet

Motivering: Dagstidningens tuffaste uppgift är att fortsätta vara relevant för sina läsare. Genom att uppdatera tidningens traditionella verktygslåda med nytänkande och mod har årets vinnare engagerat en svårflörtad målgrupp på lokal nivå – mycket starkt av en nationell kvällstidning.

Kvällstidningen fick sitt pris för Svenska Hjältar. Och Mark Levengood klev upp på scen tillsammans med Aftonbladets ledning för att ta mot priset.

– Jag trodde inte att det fanns så här många tidningsmänniskor kvar, inledde komikern sitt tacktal.

Uppdatering 19.30

Årets annonsorganisation

Mediekompaniet

Motivering: Analys, planering, kundfokus, kreativitet och nytänkande. De som för några år sedan var anpassade för en gammal tidningsekonomi har nu utvecklats till en allt mer drivande och dominerande aktör i annons-Sverige. Årets annonsorganisation är nu bäst på det som räknas.

Uppdatering 19.26 Årets Innovation

Omni

Vi förstår inte namnet. Vi förstår inte hur de ska tjäna pengar. Vi förstår knappt om ni finns. Men detta känns verkligen 2013. Detta är det moderna svaret på text-tv, det redaktionella svaret på Google News. För nyhetsälskaren är denna förpackning innovativ, intuitiv, smart och snygg.  

Till juryn och övriga som undrar: Omni är latin och betyder ungefär alla. Återfinns i ord som Omnibuss och Omnipotent. 

Uppdatering 19.15: TU:s vd Per Hultengård och Medievärldens chefredaktör Axel Andén hälsar alla välkommna och passar på att presentera alla jurymedlemmar. Nyfikna hittar dem här:

Det finns inte en stol ledig på Wallmans salonger i kväll. Utdelningen av Årets Dagstidning har samlat tidningsfolk från Haparanda i norr till Malmö i söder.

Förutom prisutdelning väntar det en enligt ryktet en 11-rätters middag för gästerna.

Om en kort stund börjar utdelningen. De tre första klasserna är Årets Innovtion, Årets Annonsorganisation och Årets Marknadsinsats.

Fotograf David Magnusson sköter vimmelfotot.