Tryckstart efter lunch för Mittmedias tidningar

En mycket radikal förändring av pressläggningstiderna. Det är ett av alternativen när Mittmedia funderar på hur de ska kunna optimera printaffären.

Hur ska sportsidorna kunna vara relevanta om pressarna börjar rulla klockan tre på eftermiddagen? Det går Mittmedias sportchefer omkring och funderar på just nu på uppdrag av koncernledningen. De första svaren ska presenteras redan i början av nästa år.

Nu jobbar Mittmedia med att optimera printaffären. Inte maximera. I år kommer upplagan att sjunka med 4,5 procent i koncernen. Nästa år med 5 procent. Ledningen kalkylerar med en fortsatt minskning med en halv procentenhet per år. Minst.

– Det finns alltid en risk att nedgången för mogna produkter accelererar på slutet, säger Mittmedias vd Thomas Peterssohn.

Intäktsmässigt har det inte slagit så hårt ännu då priset har höjts för att kompensera bortfallet. Den metoden fungerar inte i evighet konstaterar han. Men kan i alla fall mildra konsekvenserna.

Enligt ledningens beräkningar har 45 procent av dagens prenumererade upplaga försvunnit om åtta år, 2020. Då har räckvidden sjunkit ännu mer, när färre hushåll med flera personer har tidningen. Upplageintäkterna har dock bara sjunkit med omkring tio procent.

Beräkningarna handlar om att de tittat på trendkurvorna och sett var de leder om utvecklingen håller i sig.

– Det gör att det är de som inte håller med om prognosen som har bevisbördan, säger Thomas Peterssohn. 

Att prenumererade morgontidning inte längre är den kanal som har högst prioritet betyder inte att Mittmedia gett upp den.

– Absolut inte. Vi kommer att vårda den. Men inte lägga någon energi på den. All redaktionell kraft ska gå till det digitala, säger Thomas Peterssohn.

Nu har Mittmedia sju tryckerier. De ska bli färre men utnyttjas bättre. På dagtid. För att spara pengar strävar ledningen efter att sluta trycka på nätterna. Hur många som ska vara kvar kan inte Thomas Peterssohn svara på i dagsläget.

Andra åtgärder som kan bli aktuella för att hålla nere kostnaderna för printprodukterna är:

• Färre sidor

• Färre utgivningsdagar

• Utgivningsuppehåll

• Differentierade priser beroende på var i spridningsområdet man bor

– I dag hänger 20 procent av koncernens kostnader samman med tryckerirörelsen, säger Thomas Peterssohn.

Verksamheten kommer i och för sig att gå med en liten vinst 2013 efter många år av förluster men är inte hållbar på sikt på nuvarande nivå menar han.

Det finns också en annan fråga som är viktig att branschen tar tag i anser Thomas Peterssohn. 24-timmarsregeln för Posten som i praktiken saboterar alla tankar på en samdistribution för tidningar och post på främst landsbygden.

– Den frågan är viktigare än presstödet. För Mittmedia handlar det om, mellan tummen och pekfingret, en rationaliseringspotential på 50 miljoner kronor per år.

När ska förändringarna vara genomförda?

– Det kan jag inte svara på nu. Men arbetet med ta oss i den här riktningen har redan börjat.

Hur tror du läsarna reagerar när tidningen inte har resultaten från gårdagens hockeymatch?

– Resultaten har de redan fått via mobilen eller våra sajter, där kunde de också läsa Stisses analys redan i bussen hem från Läkerol Arena. Och för de som läser sport i papperstidningen kan det bli ett lyft om det blir mer kött och blod och mindre resultat och tabeller, säger Thomas Peterssohn.

Framtidens Mittmedia kommer också att bygga på lokal journalistik. En affärsidé som inte innehåller särskilt mycket papper. (Läs mer här)

MITTMEDIAS PRINTLÄSARE

… blir inte bara färre utan också äldre.  

I dag är genomsnittsläsaren omkring 62 år.  

Bara 8 procent är under 40 år.