Annons: Mediedagen 2019

Östran måste spara in var sjätte anställd

Östran/Nyheterna måste spara in fem miljoner. Var sjätte anställd kan få gå från företaget.

Östran/Nyheternas TS-siffror för 2011 var på 11 600 ex. Nu är den TS-godkända upplagan nere på 10 800. Men tack vare ett antal kampanjer, som bland annat innefattar dörrknackning, uppger ledningen att upplagan i dag är 11 300.

– Men främst är det annonsintäkterna som är problemet, säger tidningens chefredaktör Lotta Lindqvist.

Nu måste företaget spara fem miljoner kronor, något som kommer att innebära att sju till åtta tjänster ska försvinna. Av dagens 49 anställda ska var sjätte vara borta, kanske redan innan utgången av oktober.

Ett sätt kan vara att flytta ansvaret för familje- och kulturbevakning ut på lokalredaktionerna. Sannolikt kan Östran få klara sig utan insändarredaktör också:

– Det betyder inte att vi ska var utan varken insändare, kultur eller familjematerial. Men att det måste göras på ett annat sätt, säger Lotta Lindqvist.

Två av tjänsterna som berörs är inom marknad och IT. Det kommer att lösas genom ett ökat samarbete med Barometern som också ägs av Gota Media.

Något samarbete när det gäller webben, som koncernen har på BLT och Sydöstran, är inte aktuellt enligt Lotta Lindqvist.

– Det ska vi inte. Erfarenheterna därifrån är visst inte så jättegoda.

Att annonsintäkterna sviktat beror enligt Lotta Lindqvist på att säljsamarbetet med Barometern inte riktigt fått fart ännu:

– Erfarenheterna från Blekinge säger att det tar tid att bygga upp det här med att sälja paket. Så vi har inte fått full utväxling på samarbetet ännu.

Tycker du ägarna skulle ha större tålamod?

– Man kunde ha hoppats. Men nu är det som det är.     

 

Därför förlorar Östran mest

25 får gå från Östran