NTM köper Motala&Vadstena Tidning

NTM-koncernen köper Motala&Vadstena Tidning av Promedia. Bra både för oss och Motalaborna menar NTM:s vd Lennart Foss.

”Motala&Vadstena Tidning blir ett positivt tillskott för NTM-koncernen som redan idag aktivt bevakar regionen. Motala&Vadstena har en stark position och goda relationer som vi vill fortsätta utveckla. Detta innebär ökade möjligheter för heltäckande erbjudanden vad gäller lokala nyheter och annonslösningar”, säger Lennart Foss, vd NTM-koncernen i en kommentar. 

Motala&Vadstena Tidning är en sexdagarstidning med en räckvidd på 23 000. 

Affären har legat i luften under en längre tid enligt Promedias vd Lena Larsson:

– Så säkert är ingen som är förvånad över det här.

Ledningen för Promedia har kommit fram till att det bästa för Motala Tidning är om den kan fungera i samklang med regionen. Och att det bästa vore om NTM som bland annat äger Corren vore en bättre ägare.

Ska ni sälja fler tidningar?

– Man ska aldrig säga aldrig. Men det är inget vi planerar. Och om så vore så skulle jag nog inte säga det till dig.

Betyder affären att Promedias omställningsprogram inte omfattar lika många tjänster?

– Omställningsprogrammet har inget att göra med vår finansiella situation. Det handlar om att ställa om så att vi på lämpligaste sätt hantera förändringarna som alla medieföretag står inför. 

Tidningen flyttar över till NTM-koncernen under hösten.

Motala Tidning passar bra in i NTM:s strategi med starka lokala medieföretag menar koncernens vd Lennart Foss. När affären är klar kommer tryck som distribution att flyttas.

– En fördel för både oss och Motalaborna. I stället för att tidningen ska köras tio mil blir det nu bra fyra, säger Lennart Foss.

Kommer det att bli några synergier som leder till minskad personalstyrka?

– Hur vi kommer att jobba i framtiden kan jag inte gå in på. Affären är inte klar än. Vi har precis inlett MBL-förhandlingarna.