Annons: Mediedagen 2019

Trendbrott i webbtrafiken

Direkttrafiken minskar medan den hänvisade trafiken ökar, visar Medievärldens enkät med dagstidningarnas webbredaktioner.

En tydlig trend är att sajternas trafikutveckling stagnerar, medan mobilsajterna fortsätter öka starkt, vilket uppmärksammades av Svenska Dagbladets Utvecklingsblogg förra veckan:

Inom denna utveckling för dagstidningarnas (icke-mobila) sajter finns dock en annan trend: Direkttrafiken, alltså den trafik som kommer från besökare som skriver in sajtens adress, minskar. Den hänvisande trafiken, besökare som kommer via andra sajter, ökar däremot.

I grafen ovan visas fördelningen mellan olika trafikkällor. Google är fortfarande störst. Facebook har blivit en trafikkälla att räkna med, och Twitter är på sina håll den trafikkälla som ökar snabbast.

Tidningen Guardian fick för första gången någonsin mer trafik från Facebook än från Google under februari månad, då över 30 procent av trafiken kom från Facebook. En viktig förklaring var att tidningen lanserade en Facebookapp. Den tidning som kommer närmast det scenariot av dem vi frågat, är VK.se som får 15 procent av sin trafik från Google och 9 procent från Facebook. 

Några slutsatser man kan dra av denna utveckling:

  • Det är viktigt att tänka på den nygamla sanningen att artikelsidan är den nya startsidan, alltså att det är artikelsidan och inte startsidan som är sajtens viktigaste sida. Det gäller att paketera bra för att få ut maximalt av den stora och ökande trafik som aldrig är inne på startsidan.
  • Den som inte redan har en strategi för sociala medier gör bäst i att skaffa sig det nu.
  • Det är viktigt att studera hänvisningstrafiken (inte minst i relation till aktiviteter i sociala medier) för att förstå läsarnas beteenden. Använd till exempel Google Analtycs Realtidsbeta för detta. Blogg om den hittar du här.

Nedan svaren från Aftonbladet, Allehanda Media, Corren, DN, Expressen, Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet och Västerbottens-Kuriren.

Hur ser trenden ut?

Johan Liljebo, analyschef på Aftonbladet: 

Andelen direkttrafik viker något och andelen inflöde från källor som de ovan nämnda ökar.

Mattias Lundell, editionschef Expressen.se:

Trenden är väl framförallt att Facebook växer i betydelse. Detsamma skulle kunna sägas om Twitter, men medan Facebook i dag kan driva betydande trafikmängder har Twitter – just som trafikkälla – svårt att göra avtryck. Twitters betydelse är istället en helt annan, givet det ständiga samtal som redaktionen inbegrips i och som ännu en källa för snabba tips, kontakter och inte minst input när något blivit fel.

Christoffer Larsson, webbutvecklingschef Västerbottens-Kuriren:

Fler och fler kommer in via hänvisande webbplatser. Detta kan vi bland annat se på att trafiken till vår startsida inte ökar i den takt som den gjorde för några år sedan, samtidigt som artiklar/kategorier i många fall håller samma tempo. Den trafikkälla som ökat mest är helt klart inkommande trafik från Facebook.com.

Anna Åberg, editionschef och tf redaktionschef DN.se:

Trafiken från Facebook växer, men fortfarande handlar det om en relativt liten del av vår trafik. 

Ola Henriksson, utvecklingsredaktör SvD.se:

Trenden är att direkttrafiken minskar medan hänvisningstrafiken ökar. Google hyfsat stabilt. Facebook ökar i trappsteg. Twitter ökar lite för varje månad, men den andelen är så liten. För ett år sedan låg vi på 4 – 5 procent från Facebook och 0,1 procent från Twitter. (Nu 8 procent Facebook och 0,4 Twitter) 

Markus Sandin, webbchef på Allehanda.se:

Trenden är att det var en rejäl dipp på trafiken från både FB och Google i december men den har nu återhämtat sig. Twitter är stigande.

Mikael Rosenlöf, redaktionschef hd.se:

Googles sök är ganska oförändrad sedan 1/4 2011 Google i stort svag ökning sedan 1/4 (verkar bland annat vara Google news som ökat något). Facebook har ökat något sedan 1/4 2011 medan Twitter har minskat kraftigt.

Margareta Romare, chef gp.se-redaktionen

Vi vet att google-besökare tittar (i snitt) på färre sidor än ”vanliga ” besökare och vi ser en tendens till att besöken ( i snitt) blir kortare ( färre sidvisningar). Att man i snitt tittar på färre sidor per besök har ju säkert många förklaringar men om andelen google-besökare ökar så borde detta bidra till en sådan effekt.

Karl Öfverström, webbchef Corren.se

Trafiken från Google är överlägset störst och sedan kommer ingenting och sedan kommer Facebook. Vi har flera facebooksidor som sköts av respektive redaktion. Trafiken från Twitter är mycket liten.

 

Hur använder ni statistiken?

Johan Liljebo, anlayschef på Aftonbladet:

I första hand för att få koll på dagens buzz, och vad som engagerar våra läsare.

Mattias Lundell, editionschef Expressen.se:

Sökmotorstatistiken kan rätt använd hjälpa dig upptäcka vad som lockar läsaren till just din sajt, även om den ofta riskerar visa framförallt på vilka ämnen som sökmotorn uppfattar dig som stark (en bra sökplacering på Google för ett ämne ger ju detta ämne en fördel gentemot ett där din sökplacering är svag).

För sociala medier är istället den viktigaste kunskapen den om vad som driver delningar. Det är sällan de största nyheterna som blir snackisarna eller de mest spridda länkarna, istället är det – som vi kvällstidningsredaktörer glatt kan konstatera – oftast det oväntade, roliga eller spektakulära som sprids. Man kan väl säga att åfanismen är viktigare än någonsin förr…

Christoffer Larsson, webbutvecklingschef Västerbottens-Kuriren:

Vi försöker anpassa oss till den nya verkligheten där artikelsidorna allt mer blir den nya ”startsidan”. Detta innebär bland annat att vi placerar våra toppnyheter, mest lästa artiklar och annat rekommenderat material på ett mycket intressantare ställe i närhet till varje artikel. 

Vi håller även koll på vilka typer av artiklar som fungerar bra på t.ex. Facebook. När en sådan dyker upp försöker vi vara alerta på att få spridning inom sociala medier. 

Ola Henriksson, utvecklingsredaktör SvD.se:

Månadsvis uppföljning. Andelen trafik från Facebook är ett av våra strategiska mål. 

Margareta Romare, chef, gp.se-redaktionen:

När fler och fler kommer till gp.se via sök och via sociala medier så hamnar läsarna direkt på artikelnivån. Det betyder att det är viktigt att lägga mycket arbete på artikelnivå, med ett rikligt utbud av relaterat material (länkar till fler texter, bilder, webb-tv och andra relaterade artiklar). Detta för att läsarna ska hitta nya spännande länkar att klicka sig vidare in på. En konsekvens är att undersajterna blir lite mindre viktiga att jobba med, tex startsidan för Kultur & Nöje. Det är färre som söker till denna sajt och sen klickar vidare. Kanske kan man automatisera flödet mer och inte lägga lika stort arbete på att bygga tjusiga puffpaket.

Markus Sandin, webbchef på Allehanda.se:

Väldigt sparsamt, men vi kollar den ibland och har konstaterat en längre tid att vi får mer trafik därifrån.  Det har väl i sin tur gjort att vi delar fler artiklar, att vi dessutom kan säga ”den här kör vi ut på Facebook” för vi har ett hum om vad som funkar där. Vi går på känsla, har ingen utarbetad, fastställd plan. Vi funderar snarare på bästa sättet att dela länkar som i en framtid skulle kunna ligga bakom en betallösning.

 

Trafik i realtid med Google Analytics