Annons: Mediedagen 2019

Thomas Mattsson om nya Aftonbladet

Det finns en risk att nya Aftonbladet blivit för sober anser Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

I dag är det premiär för Aftonbladets nya form. Tidningens chefredaktör Jan Helin Hoppas att läsarna inte ska märka någon skillnad. Men har konkurrentens chefredaktör Thomas Mattsson gjort det?

– Det är en välstrukturerad tidning som inte kommer att skrämma bort några köpare, eftersom många läsare säkert inte ens kommer att upptäcka att det exempelvis inte längre är några versala rubriker eller svarta plattor på nyhetssidorna. Jag tycker Aftonbladet gör rätt som avstår en stor riskfylld redesign, men risken är förstås ändå att nya Aftonbladet uppfattas som alltför sober och… snygg?

Tror du också att de extremt stora rubrikernas tid är förbi?

– Nja, tidigare har ju Aftonbladet lovat sluta med en del kändislöp och bantningslöp… Kvällspress ska vara effektiv i sin kommunikation, inte prisvinnande, och om de avstår exempelvis stora rubriker och grafik inne i bilder så frånsäger man sig medvetet klassiska, tabloida knep i sin redigering. Nu gör Aftonbladet nyhetssidor som är så packade med olika ingångar att de ser ut som Punkt.se-sidor i större format, men det är säkert också avsikten.

Har ni någon omgörning på gång?

– Nej, vi gör ju om hela tiden. Jag har ju i tidigare debatter sagt att Aftonbladet borde införa en ”Folk i Farten”-sida, för att möta ”Bekantas Bekanta” som Expressen återinförde redan 2009, och nu kommer det en sådan. Rätt tänkt av Aftonbladet, som är ju väldigt prestigelösa – redan tidigare har de ju infört Expressens dagliga dokumentsida, rättelsespalten och hela vår sidstruktur i början av huvudtidningen. Vi tänker likadant här, om Expressen kan inspireras av konkurrenten så kopierar vi också.

När tror du det blir dags att göra om Expressen?

– Vår layoutchef, Göran Forsberg, ser över formen hela tiden och skickar varje dag mejl direkt till redigerarna och kommenterar vad som är bra respektive dåligt.

 

Så blir nya Aftonbladet