Annons: Mediedagen 2019

Så blir nya Aftonbladet

Läsarna ska helst inte märka förändringarna i nya Aftonbladet som får premiär i morgon hoppas chefredaktör Jan Helin. Något hopp om att omgörningen ska vända upplagan har han inte heller.

Nya Aftonbladet ska bli ljusare och renare. Nu är det slut med negativa rubriker på svarta plattor och ”sorgkanter” runt text- eller bildblock. Tidningen ska också bli mindre skrikig – versala rubriker ska i princip bara finnas på förstasidan hädanefter. Rubriker, grafik och bildtexter kommer inte längre att ligga i bilderna.

Med den nya redigeringsfilosofin, kombinerad med nytt typsnitt, ska mer få plats på sidorna. Fler moment och ingångar ska fånga läsarna. Det ska också väljas hårdare i materialet. En normal nyhetsdag ska det vara högst två händelser som görs ut på uppslag.

– Det är en sjuka vi har i kvällstidningsbranschen, att göra ut allt på uppslag. Men då blir allt lika stort och vi hjälper inte läsarna, säger Jan Helin.

Hans förhoppning är att tidningen nu ska bli bättre på kontraster. Och att det är hantverkskunnande som ska synas, inte dagens tekniska möjligheter:

– Det är rubrikerna och redigeringen som ska fånga läsarna. Inte de effekter man kan få till med layoutprogrammen.

Tidningen ska inte innehålla färre antal sidor, men de ska vara mer innehållsrika, enligt Jan Helin. En tätare packad tidning ska räcka längre för läsarna är förhoppningen. Känslan av att få mycket för pengarna ska få dem att köpa tidningen oftare.

– Vårt problem är att våra trogna läsare köper tidningen allt mer sällan. Men det är lättare att få upp köpfrekvensen bland dem än att hitta nya.

Speciellt inte i de yngre målgrupperna. I dag är genomsnittsålder för Aftonbladets läsare 46 år. Och det är den målgruppen, plus minus tio år ungefär, som är de som pappersupplagan siktar in sig på:

– Tidningen ska bli vuxnare i tilltalet.

Några förhoppningar om att de yngre målgrupperna ska dras till papperstidningen har inte Jan Helin:

– Men de läser Aftonbladet på andra plattformar. 

Några förhoppningar att omgörningen ska vända upplagesiffrorna har han inte heller. Men förhoppningsvis stabilisera upplagan på sikt. Han ser två tecken på att ett sådant läge kanske inte är alltför långt bort.

Dels för att det är allt mindre skillnad i försäljningen mellan olika veckodagar:

– Dels för att upplagan slår mindre, både när vi är riktigt bra och när vi är lite sämre.

En tolkning är att det innebär att tidningen nu har sin kärnpublik och inte så många utanför den.

I dagsläget ligger försäljningen på drygt 240 000 ex per dag. Hur mycket mer ledningen räknar med att den sjunker vill inte Jan Helin avslöja. Men han är inte direkt orolig för papperstidningens framtid. Speciellt inte om allt görs för att ”optimera printaffären”. Vilket bland annat kan uttydas som att vissa olönsamma distributionslinjer där det är glest mellan återförsäljarna kan vara i fara:

– Vi måste titta på allt. Distributionen är en sak, säger Jan Helin.

Han tror ”stenhårt” på papperstidningsaffären även i framtiden:

– Utan att avslöja vilka scenarier vi har för framtiden så kan man säga att stabiliseras upplagan kring 200 000 ex är det fortfarande en superaffär. Rattar man sedan rätt och inte får panik går det göra mycket.

För bildspel på nya Aftonbladet – Klicka på bilderna nedan:

Gänget bakom omgörningen:

Gruppen som jobbat med Operation Print 182 som projektet heter internt (182 för att det är 182 år sedan Lars Johan Hiertta startade Aftonbladet) är:  

Marica Finnsiö,

Kristina Forsgren,

Nicke Franchell,

Martin Hedström,

Anna Otto

Niklas Silow.          

Fler förändringar:

• Jan Helin ska varje söndag skriva om nyhetsveckan. Förhoppningen är också att ha en text om det inre livet på redaktionen.

• Lena Melin och Jan Guillou ska turas om att skriva söndagskrönika.

• Söndagsmitten ska var en större infografik ”Vet mer special”.

• På lördagarna blir det omväxlande Heimersons värld och Hermans historia.

• Folk i farten kommer tillbaka.

• Arne Anka ska regelbundet synas i spalterna.