Annons: Fojo

Claes de Faire tar över Resume

Resumes redaktionschef Claes de Faire tar över som chefredaktör. – Äntligen, säger han till Medievärlden. (Korrigerad)

– Det här är verkligen drömjobbet. Det känns otroligt roligt att efter sju år, äntligen, få bli chefredaktör här, säger Claes de Faire. 

Redan i dag är det en toppenprodukt menar han. Men eftersom omvärlden hela tiden förändrar sig går det inte stanna av och ta en paus. Därför ska utvecklingsarbetet fortsätta.

Vad ska du göra?

– Jag har en större masterplan, men den tänker jag inte berätta för dig. Fast det är aldrig fel att fråga.

Har du fått några mål från styrelsen?

– Inga konkreta när det gäller upplaga eller annonsförsäljning.

Hur kommer läsarna att märka att du tagit över tidningen?

– Jag och Viggo är olika som människor. Men det är svårt att säga för mig. Det är nog upp till läsarna att svara på hur jag sätter min prägel på tidningen.

Har du inte redan gjort det, som utomstående har man en känsla av att du rattat tidningen rätt länge?

– Det stämmer nog, sedan jag blev redaktionschef har jag haft hand om mycket av det publicistiska.

Men en del av bevakningen ska gå från att ha ett mikroperspektiv till mer makro. I stället för att berätta att byrå X har fått uppdrag Y ska Resumé till exempel titta på hur marknadsföring kan skapa tillväxt.

Resumé står på tre ben i dag menar Clas de Faire, nyheter, analyser och inspiration.

Glömde du inte ett ben?

– ?

Skvaller…

– Nu avslöjar du din okunnighet, det har vi tagit bort.

Nja, fortfarande är det en hel del mingelbilder…

– En sida av 40. Det är inte vad som präglar tidningen.

Clas de Faire började på Resumé 2004. Innan hade han jobbat som pr-konsult i tre år samt varit kampanj- och strategichef för MUF. 

Viggo Cavling blir nu utvecklingsredaktör på Bonnier Tidskrifter.