Annons: Mediedagen 2019

Tre miljoner relationer ska ge Stampen nya pengar

Tillsammans når företagen i Stampen-koncernen över tre miljoner vuxna varje vecka. En resurs som inte utnyttjats till fullo. Nu ska Jenny Randau se till att det blir ändring på det.

De enskilda företagen i Stampen-koncernen har inte riktigt möjlighet att utnyttja potentialen i den sammanlagda mängden konsumentkontakter. Det finns mer att göra, speciellt när det gäller rikskunder, menar ledningen. Därför har nu Jenny Randau, tidigare chef för privatmarknad och upplaga på GP, fått ansvar för Stampens konsumentaffärer.

– Det handlar om att hitta det som ger värde och nytta för både konsumenten och företagen, säger hon.

Hennes fokus ligger från början på att hitta sådant som kan underlätta vardagen för stressade familjer. 

Ett 10-tal företag har man etablerat kontakt med men eftersom projektet ännu är i sin linda är hon förtegen om vilka. Men en av dessa kontakter är i alla fall Odla.nu som ingår i Stampen-sfären som man nu utvecklar ett nytt koncept med. 

– De kan erbjuda möjligheten att till exempel skapa något som kan liknas vid en kolonilott på fönsterbrädan. Ett projekt som hela familjen kan vara engagerad i. Målet är att det ska bli ekologiskt, närodlat och ge en möjlighet att vara en bra förälder. 

Andra erbjudanden kan handla om till exempel olika nöjespaket eller billig el. 

När det gäller nationella erbjudanden ger aggregerandet en avsevärd fördel, säger Lars Rundblom, marknadsdirektör i Stampen. 

Att detta sker på central nivå men ska verkställas lokalt kan vara ett problem.

– Men vi gör ju det tillsammans. Det handlar ju om en helt annan affär än vad de enskilda företagen kan göra själva. Och det är alla medvetna om, säger Lars Rundblom.

Det handlar om att skapa nytta för konsumenterna. Men också att dra in nya pengar. Det finns mål uppsatta men några siffror vill han inte släppa.

– Men det ska absolut ge nya intäkter. Just eftersom vi kan skapa en affär för företagen i Stampen-sfären som de inte kan göra själva och ge aktörer på riksplanet möjlighet att skapa relationer med konsumenter på det lokala planet.

Han har noterat de senaste årens växande intresse för affärer med konsumenterna och suget efter fler och tätare relationer med dessa, även från mediehusen.

– Nu chansar såväl magasin som kvällstidningar ganska vilt och slänger filmer eller böcker omkring sig.

Med det nya projektet siktar han och Jenny Randau snarare på att bygga upp något som ger mer nytta. För alla inblandade.

– Tillsammans når företagen inom Stampen över tre miljoner vuxna per vecka. Frågan är vad vi kan göra av detta universum.