Klart Schibsted skaffar sig vädersajt

Schibsted har köpt vädersajten klart.se. Förhoppningen är att tillföra ökad trafik till mediehusets sajter.

I februari hade den svenska vädersajten Klart.se knappt en halv miljon unika besökare.

Betyder det här att ni säger upp avtalet med SMHI nu?

– Det betyder ingenting ännu så länge, säger Schibsteds informationschef Olof Brundin.

Att Schibsted nu gått och blivit med vädersajt betyder inte att klart.se med automatik ska leverera väderinformationen till exempel Aftonbladet eller någon annan av mediekoncernens tidningar.

– Det är inte klart ännu hur vi ska bygga det här vidare, säger Olof Brundin.

Men det är rätt tid att göra en sådan här affär menar han:

– Sommaren är bästa tiden. Det är då intresset är som högst för den här typen av information.

Grundaren av Klart.se är Pierre Siri som också var med och drog igång Blocket.se. Och det finns en liten förhoppning att den resan ska upprepa sig:

– Det gör ingenting om det här blir samma framgångsrika exportprodukt.