Annons: Mediedagen 2019

Starkt 2010 av Schibsted

Resultatet för 2010 blev 502 miljoner kronor för Schibsted Sverige. Det tack vare god kostnadskontroll, kraftigt stigande annonsförsäljning och en stark utveckling inom tillväxtmedier.

Svenska Dagbladets helårsresultat blev 92 miljoner kronor jämfört med minus 17 miljoner för 2009. Att tidningen nu går med vinst beror till stor del på en ökad andel av annonsmarknaden.

Tillväxtmedier gjorde ett resultat på 104 miljoner att jämför med 11 miljoner 2009. 

”Ett kvitto på att affärsmodellen, som enkelt uttryckt handlar om att skapa värden av koncernens gemensamma internetkraft, fungerar bra. Konceptet införs nu också i Norge”, säger koncernchef Raoul Grünthal i ett pressmeddelande.

Aftonbladets resultat på 310 miljoner jämfört med 197 miljoner för 2009 beror på att tidningen klarat av att möta upplagetappet med prisstrategier samt genom att utveckla nya, smartare sätt att producera tidningen menar Raoul Grünthal enligt pressmeddelandet.

Medievärlden söker Raoul Grünthal för en kommentar.

Grünthal: För ett halvår sedan hade jag inte trott på ett sådant resultat

2010 i korthet för Schibsted Sverige:

 

PRINT

Upplageintäkter Aftonbladet: 1.504 (1.595)

Annonsintäkter Aftonbladet: 444 (405)

Upplageintäkter SvD: 502 (481)

Annonsintäkter SvD: 518 (466)

Resultat Aftonbladet print: 203 (129)

Resultat SvD print: 84 (-6)

Totala intäkter print: 3.094 (3.070)

Totalt resultat print: 287 (123)

ONLINE

Intäkter Aftonbladet online: 453 (367)

Intäkter SvD online: 40 (51) *

Intäkter Tillväxtmedier: 781 (621) *

 

Resultat Aftonbladet online: 107 (68)

Resultat SvD online: 8 (-11) *

Resultat Tillväxtmedier: 104 (11) *

Totala intäkter online: 1.274 (1.039)

 

*Första halvåret 2009 ingick E24 och Tasteline i redovisningen för SvD online, därefter

ingår dessa bolag i Schibsted Tillväxtmedier.