Annons: Mediedagen 2019

Stampen går närmare än någon annan vågat

Stampen går bokstavligen in som partner med annonsören inom verksamheten Relationer & Affärer som ska står för 15- 20 procent av koncernens annonsintäkter inom fem år.

GP:s förre vd, Lars Rundblom står och ritar upp det ena pedagogiska exemplet efter det andra på en whiteboardtavla. Han vill verkligen att branschen ska förstå vad det är han jobbat med de senaste två åren, sedan han blev marknadsdirektör i Stampen. Att han utvecklat en modell där Stampen går närmare kunden än någon annan varit tidigare.

– Hur många medieföretag kan säga att de jobbar tillsammans med en kund i två år och tar noll betalt om de inte lyckas. Hur många kan säga att de satsar 600 mantimmar och 40 miljoner i annonser och inte kräver något i betalning? Hur många kan ärligt säga att de bara vill dela det värde de skapar tillsammans med kunden?

Konceptet innebär i korthet att Relationer & Affärer bedömer vilka värden ett företag kan uppnå genom kommunikation och reklam. Är det nog mycket går de in som partner och är med och delar på uppnådda värden.

– Vi lämnar prislistan. Når vi inte målen får vi ingenting. Gör vi ett bra jobb blir vi rikligt belönade: det kan innebära stora vinster under flera år, säger Lars Rundblom.

För att gå in som partner har Stampen höga krav. Partnerföretaget måste dela en nyfikenhet och en vilja att lära sig. De måste också finnas en ömsesidig öppenhet.

– Vi måste kunna se rakt in i deras ekonomiska system, ibland ner på kassakvittonivå. Och vi måste vara lika öppna tillbaka, säger Michael Johansson, verksamhetschef för Relationer & Affärer.

Kunderna är allt från stora varumärken till små startups, framför allt nätdetaljister. Att kunderna uppskattar modellen råder det ingen tvekan om enligt Lars Rundblom.

– Det häftigaste är att nästan alla vi pratar med vill jobba med oss.  Även de vi inte går vidare med av olika skäl hyllar upplägget.

Enligt Lars Rundblom leder modellen också till att kunderna börjar se medieföretagen på ett annat sätt.

– Vi är inte riskkapitalister som vill maximera vår egen vinst, vi vill maximera kundens vinst.  Och när de inser att vi vill deras väl och har ett djupt intresse av att förstå vad de sysslar med är det ingen hejd plötsligt.

Känner du att det här en fortsättning eller är något helt annat än det du gjort tidigare?

– Jag känner att det är en fördjupning av det. Och precis det som ett medieföretag borde göra. Det är så här vi bygger trovärdighet.

– Genom att bara ta betalt för det värde i levererar bryter vi den sista barriären. Vi sitter verkligen i samma båt som kunden, inte bara i teorin utan också i praktiken.

Nu vill Stampen sprida modellen

Så fungerar Stampens Relationer & Affärer

Relationer & Affärer

Relationer & Affärer är en enhet för Stampen-gruppens forskning och utveckling av nya affärsmodeller mot företagsmarknaden.  Verksamheten är inget ”skrivbordslabb”, modellerna testas genom verkliga projekt och kampanjer. Uppdraget är tvådelat; att skapa värde tillsammans med kunder genom nya affärsupplägg samt att samla kunskap om framtidens affärslogik för medier.Verksamheten startade upp under 2008 i projektform och har under 2010 blivit en fast verksamhet inom Stampen. Arbetet har väckt stort intresse hos några av Sveriges största medieköpare. Volvo var det första caset. Just nu arbetar Stampen aktivt med ett tiotal kunder, för att nämna tre av dom: Volvo, Folkspel och Siba.