70 procent vill betala på nätet

En ny undersökning från IRM visar att det finns stor betalningsvilja för medieinnehåll på nätet. Den är dock lägre för skrivna artiklar.

IRM har frågat 1 300 personer om deras betalningsvilja för medieinnehåll på Internet.

Den visar följande:

  • 70 procent är beredda att betala för innehåll. Det ger en marknad som kan vara värd 68 miljarder kronor per år, enligt undersökningen.
  • 68 procent är beredda att betala för musik, ljudböcker och annat ljud via internet.
  • 65 procent kan tänka sig att betala för att få tillgång till ett större utbud av rörliga bilder så som TV-program, filmer och annan rörlig bild .
  • 46 procent kan tänka sig att betala för en större tillgång till artiklar/skrivet material. 

”Att så många säger sig vara beredda att betala för tillgången till ett större medieutbud på internet är överraskande eftersom mycket är gratis på Internet idag”, säger IRM:s vd Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

”Den stora utmaningen medieföretagen står inför är alltså inte om de kan få betalt utan istället att erbjuda ett så bra utbud att tillräckligt många konsumenter betalar för det, fortsätter han. Lyckas man med detta finns det många miljarder att tjäna på att tillfredställa konsumenternas behov av medieinnehåll via internet.”