Schyman sover mindre – twittrar mer

schymangudrunlitenFeministiskt Initiativs affischnamn Gudrun Schyman lägger mellan två och tre timmar per dag på sociala medier.
- Twitter passar min personlighet. Jag gillar blandningen av högt och lågt, säger hon.

Från att ha varit skeptisk till sociala medier (”jag såg ingen nytta med det”) har Gudrun Schyman blivit politikens twitterdrottning. Hon deltog i morse vid ett seminarium hos Gullers Grupp för att berätta om sina erfarenheter.

Enligt en studie vid Göteborgs universitet och Mittuniversitetet, som Medievärlden tidigare skrivit om, visade det sig att Gudrun Schyman inför valet till EU-parlementet i våras var den politiker som var överlägset mest aktiv på mikrobloggen Twitter. Under de sista tre veckorna före valet stod hon för 41 procent av politikernas inlägg. Sammanlagt skrevs det 1 098 inlägg.

Till skillnad från andra twittrande politiker bjuder Schyman ofta in till dialog och/eller svarar på andras inlägg:

–    Jag har alltid haft som princip att svara på alla frågor jag får. Även spyor på nätet får korrekta och hövliga svar.

Hon för även debatter med politiker på Twitter. I oktober efterlyste hon ett svar från Kristdemokraternas Göran Hägglund om vad han egentligen menade med sitt uttryck ”verklighetens folk”. Hägglund kontrade med att påminna Schyman om hennes uttalande om talibaner i jämställdhetsdebatten för några år sedan.

Gudrun Schyman säger att hon inte valt bort andra medier eller andra kampanjaktiviteter till förmån för sociala medier:

–    Är det något jag minskat på är det sömnen.

Hon är förvånad över att inte fler politiker väljer att vara personliga på Twitter. Hennes erfarenhet är att det just är blandningen mellan högt och lågt, mellan politik och personliga inlägg, som lockar människor att följa henne på Twitter.

–    Pressmeddelanden kan man publicera någon annanstans.

–    Men självklart ska man inte finnas på Twitter om man inte tycker att det är roligt. Det är bättre att vara helt frånvarande än att ha ett Twitter-konto som man inte använder.

Studien om politikernas twittervanor visar också att inläggen tenderar att växa i antal i samband med händelser som får stort utrymme i de traditionella medierna. Under EU-kampanjen var det extra tydligt i samband med debatt- och studioprogram i tv.

– Det visar på samma mönster som tidigare, att nya medier snarare kompletterar än ersätter äldre medier, säger Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet som tillsammans med Lars Nord från Mittuniversitetet genomfört studien.

Gudrun Schyman på Twitter: http://twitter.com/gudschy