Annons: Mediedagen 2019

Vad är grönmålning, Sara Jeswani?

15:45

Reklam som marknadsför företag som klimatmedvetna ökar. Klimatmagasinet Effekt granskar trenden ur ett kritiskt perspektiv i sitt kommande nummer.

– När ett företag eller en organisation vill få det de gör att verka mer miljöriktigt än det egentligen är, säger Sara Jeswani, chefredaktör på Effekt.

Hur vanligt är det?

– När en amerikansk marknadsföringsbyrå undersökte 2000 produkter tidigare i år kom de fram till att 98 procent av dem använde sig av någon slags grönmålningsknep. Efter att ha gjort det här jobbet har jag blivit uppmärksam på hur mycket grönmålning det är, jag ser nya exempel varje dag.

Men det är ofta under falskt flagg menar du?

– Nu har de flesta förstått att det gäller att ta hänsyn till klimat och miljöfrågor, det har blivit ett försäljningsargument. Det gäller att kunna se bakom de mest ytliga argumenten.

Vad är det man kan se om man skrapar lite på ytan?

– Till exempel är det många flygbolag som marknadsför sig som miljövänliga akternativ för att de flyger den kortaste vägen till andra sidan jordklotet. Det är små saker man blåser upp som stora åtgärder. Det kan också vara rena känsloargument som att det är jord kvar på grönsakerna, det säger ju ingenting.

Varför är det ett problem?

– Problemet är om det bara blir en reklamgrej som spelar på folks klimatångest. Om man marknadsför något som en lösning, fast det inte är det. Det krävs information för att genomskåda det och bördan hamnar helt på konsumenten.

Kan du se något positivt med det?

– Absolut, det är jättebra att man kommit fram till att det är viktiga frågor, och att konsumenterna efterfrågar det. Men om företagen snarare lägger pengarna på att verka miljömedvetna i stället för att verk

ligen förändra sin produktion, så har det inte lett till några som helst framsteg.

Vet du hur mycket pengar den grönmålande reklamen omsätter?

– Nej, jag har inga siffror från Sverige, men i USA ökar det mycket. I USA och Kanada tredubblades antalet ”gröna” tidningsannonser mellan 2006 och 2008, så det handlar definitivt om mycket pengar.

Medievärlden skrev igår om att bilar som markndsförs som bra miljöval får tummen ner av Konsumentombudsmannen ”En bil kan aldrig vara ett bra miljöval”.