Annons: Årets dagstidning 2019

Räckvidd: Ingen kris för dagspressen

Mitt i den ekonomiska krisen har inte dagspressen någon kris i sitt förhållande till läsarna. Dagstidningarna håller ställningarna på läsarmarknaden och ökar i flera fall sin räckvidd starkt.

Senaste räckviddsmätningen från Orvesto visar att intresset för nyhetsläsning på papper inte minskat. Dagens Nyheter når 905 000, och är därmed över 900 000-strecket för första gången sedan 2005. På söndagarna är utvecklingen ännu starkare. 931 000 är 37 000 över första mätningen i år.

Sydsvenskan tillsammans med Skånska Dagbladet når över 400 000. Det har inte tidningskombinationen gjort sedan 2006.

Göteborgs-Posten håller sin räckvidd, når 551 000.

Svenska Dagbladet håller den höga nivån man sakta men säkert erövrat och ligger på 516 000. Tidningen har tappat förhållandevis förra mätningen i år, men ökat mot samma mätning i fjol.

Metro har inte tappat mer än 11 000 i räckvidd på ett år. Den förväntade negativa effekten av att City drog sig tillbaka och Metro därmed kunde spara på dyr utdelning har inte besannats mer än marginellt.

Räckvidd mot samma mätning 2008:

Dagens Industri: +14 000
Dagens Nyheter: + 28 000
Göteborgs-Posten: + 1 000
Metro Stockholm: – 11 000
Svenska Dagbladet: + 6 000
Sydsvenskan: + 32 000

Ett mått på dagspressens räckviddsutveckling ger de stora annonspaketen. Land & Rike håller sin räckvidd och når nu 2 558 000, vilket är marginella 5 000 färre än i fjol.

Riksmedia ökar räckvidden starkt i takt med sin expansion, och når nu 2 943 000. Bästa någonsin.

De sju stora landsortstidningarna i Stormarknadspress, Helsingborgs Dagblad, Corren, Upsala Nya Tidning, Norrköpings Tidningar, VLT, Nerikes Allehanda och Nya Wermlands-Tidningen, håller räckvidden på nivån strax under miljonen. 935 000 är några tusen över fjolårsmätningen.

Räckvidd mot samma mätning 2008:

Land & Rike: – 5 000
Riksmedia: + 478 000
Stormarknadspress: + 7 000

De lokala gratisnyhetstidningarna går mycket bra.

Lokaltidningen i Skåne har en mycket stark utveckling i takt med sin etablering och expansion. Nu når man 753 000, 230 000 mer än för ett år sedan.

Innerstadspress ligger kvar på sin höga nivå sedan ett år med 179 000.

Mitt i-tidningarna ökar räckvidden till 942 000, vilket är den bästa räckvidden under 2000-talet.