Twingly vill få oss att läsa nyheter tillsammans

Imorgon släpps betaversionen av Twingly Channels. Tjänsten låter vem som helst skapa en kanal med flöden från valda källor. Medieföretagens respons har i vissa fall varit skrämmande, enligt vd Martin Källström. (Uppdaterad)

I Twingly Channels rankas artiklarna efter länkning och röster och visas ut med länkande material runt på ett sätt som liknar Knuff och Google News. Några viktiga skillnader är att du med Twingly Channels kan skräddarsy din egen kanal, ansluta dig till andras kanaler, och kommentera och ”gilla” artiklar i realtid.

– Jag hoppas att det här ska bli ett sätt för gemene man att ta del av nyheter tillsammans, säger Twinglys vd Martin Källström.

Han ser Twingly Channel som ett sätt att tillsammans hitta nyheter inom sina intresseområden, men också att hitta människor som delar ens intressen.

– På Twitter måste du själv bygga upp ditt nätverk, här kan du snabbt få kontakt med många likasinnade genom att ansluta dig till kanaler som handlar om dina intresseområden.

Han ser det som ett försök att balansera det individuella behovet med det sociala.

– Tidigare pratade man mycket om personalisering av webben, men det vill användarna bara ha till en viss nivå. Sedan är det socialisering man eftersträvar, att kunna dela upplevelsen med andra. Det är precis den balansen vi försöker åstadkomma.

Vilket värde har det för medieföretagen?

– Det främsta värdet vi kan tillföra är att sammanföra alla reaktioner från olika tjänster på webben till tidningarnas hemsidor så att tidningsartiklarna blir den naturliga startpunkten för att läsa om nyheten. Jag tror att ett värde som återstår för tidningar att skapa är nätverkseffekter mellan läsarna, vilket också skulle göra det lättare att målgruppsanpassa annonser för dem.

Rent konkret ska det gå till på två sätt. För det första genom att skicka reaktionerna som en artikel gett upphov till på externa sajter tillbaka till artikeln, på samma sätt som Twingly redan gör med blogglänkar. För det andra genom att låta sajterna bygga upp egna gränssnitt för kanaler på den egna sajten, det vill säga inbäddade kanaler.

Vad har ni fått för respons från medieföretagen?

– Ibland får vi så bra respons att vi blir skräckslagna. Aftonbladet pratade om att vid exempelvis ett spektakulärt helikopterrån kunna sätta upp en kanal innan redaktionen hunnit producera något eget material. Då skulle våra servrar få ta den trafiken.

– Flera tidningar vill använda det som ett redaktionellt verktyg. Det är ett väldigt lätt att bygga engagemang genom att visa så stor del av realtidswebben som möjligt på en egna sajten.

Vad ser du för utvecklingsmöjligheter?

– Det är väldigt mycket vi inte hunnit göra än. Några exempel: söka bland kanaler och inom kanaler, embedda kanaler på andra sajter, vilket eventuellt blir en betaltjänst. Utveckla en desktoppapplikation för att få reda på när folk ansluter sig till eller lämnar kommentarer i en kanal. Bygga mobilapplikationer. Vi vill också komplettera med fler tjänster, som Dig, Del.ici.ous och Pusha.

Skulle det kunna bli nog stort i sig självt för att bli er huvudsakliga affär?

– Det går att tänka sig att vi skulle kunna koppla på annonsmoduler, men vår affärsidé är främst att skapa nytta för våra kunder. Det här är det naturliga nästa steget i vår verksamhet. Det vi gjort är i princip ett gränssnitt för sökmotorn som samlar ihop materialet på samma sätt som bloggstreamen gör. När vi fogar samman dem får vi nya möjligheter att utveckla tjänster för mediebranschen.

Hur stort kan det bli?

– Vi har ganska lågt ställda förväntningar, det tar lång tid att etablera en sådan här tjänst. Vi hoppas att Twingly Channels ska ha blivit stor på tre års sikt.

Idag åker Martin Källström och Anton Johansson till London där de bland annat ska träffa de digitala cheferna på BBC och Telegraph.

Nu funns betan på twingly.com

Medievärlden har 50 invites, använd koden MEDIEVARLD och MEDIEVARLDEN