Annons: Mediedagen 2019

Almedalen: Svegfors bloggskepsis väckte reaktioner

Sveriges Radios vd Mats Svegfors vill tona ner det han kallar hypen kring bloggosfären:
-    Den kvalificerade journalistiken finns i de traditionella medierna.

Det var vid Moderaternas seminarium Journalistikens död? som Svegfors ännu en gång uttryckte sin skepsis över bloggosfären. Han läser många bloggar, men det är bara en gång på tusen han hittar något riktigt bra.

–    Och vem ska betala? Jag tror inte på dem som säger att affärsmodellerna kommer att lösa sig. Inget talar för det.

Mats Johansson, riksdagsledamot för Moderaterna, höll med Svegfors:

– Nätet är ingen ersättning för de förtalade gammelmedierna. Ni får twittra hur mycket ni vill. Den seriösa journalistiken kommer alltid att överleva.

Men i publiken fanns flera som hade en mer positiv syn på sociala medierna. Bland annat Robert Rosén, tidigare chefredaktör på Gefle Dagblad och numera konsult och rådgivare i mediebranschen.

– Jag är jätteoptimistisk över det vi nu ser hända på nätet. Journalistiken håller på att byta ansikte. Och det kommer att gå att tjäna pengar på det.

Sverige befinner sig långt ifrån den tidningsdöd som drabbat de amerikanska tidningarna. Men orosmolnen är många, förutom ökat annonstapp väntas fortsatt nedgång för dagspressens prenumererade upplaga.

Anna Serner, Tidningsutgivarnas vd, efterlyste fler innovativa grepp.

– Det stämmer inte att medieägarna rusar åt olika håll, de håller för hårt i sargkanten.