Annons: Mediedagen 2019

Här finns mycket att inspireras av!

Nordisk tidningsdesign mår bättre än på många år. Det syntes tydligt när pristagarna i SND/S tävling presenterades. Bland bidragen finns det mycket att inspireras av. Medievärlden har plockat ut några exempel…

Den här texten borde ha skrivits tidigare. Men eftersom dygnet bara har 24 timmar hur man än vänder och vrider på klockan så kör blir det efter principen bättre sent än aldrig.

De nordiska tidningar ligger långt fram när det gäller design. Bland de bästa i världen till och med. Det anser juryn i SNDS tävling och stödjer sig bland annat på resultaten i den världsomspännande tävlingen.

Helsingin Sanomats framgångar har Medievärlden skrivit om tidigare. Här är några andra guldkorn i årets tävling:

Politiken gör alltid bra ifrån sig. Här är två bilageettor: 

Den här ettan berättar exakt hur liten plats en broiler har att leva på.

Den här kulturettan är en stor faktaruta om drottningen inför hennes 70-årsdag.

Svenska Dagbladet fick ett stort antal priser. Bland annat för det här uppslaget där t-banan används för att berätta hur den politiska kartan ser ut.

Pris fick SvD också för den här estetiska berättelsen om männens passion för att lägga kött på glöd. 

Svenskans uppslag om HQ-bankens trassliga affärer.

Jydske Vestkysten maffiga sida om hur ett vindkraftverk sätts på plats.

Gripande berättelse och dito bilder fungerar alltid. Även på en designjury.

Adresseavisens sportuppslag om hur man åker vattenskidor efter en roddbåt.

UNT:s etta från valdagen listar dagens göromål. 

Det delades ut tre AHA-priser. Alla värda att lyftas fram.

1. Helsingin Sanomat visade hur brett schaktet var som de instängda chilenska gruvarbetarna hissades upp i.

2. Sydsvenskans Malmö från A till Ö. Stadens hus och gator bildade bokstäverna. Och läsarna fastnade.

3. Politiken bytte ut loggan mot Tillykke på drottning Margreths 70-årsdag. Hoppas bara att de har tidningen på slottet.

Vårens bästa etta!

Hur kul som helst! Dagens etta på Sydsvenskan visar hur det kan bli när kreativiteten får bubbla fritt. Går det designmässigt berätta om en konstrunda på mer målande sätt?

Påskhelgens begivenhet i Skåne är den stora konstrundan. 800 utställningar över hela länet. Något som givetvis syns i Sydsvenskan. Inte minst på ettan där loggan för dagens ersatts av en handmålad variant. 

Det är förstasidesredigeraren Kim Alm som både kläckte och genomförde tanken.

Hatten av!

Visst måste det här vara vårens bästa etta i svensk dagspress? Känner du till någon bättre? Skicka i så fall den (eller de) till redaktion@medievarlden.se

Aftonbladets snygga Sahlinuppslag

Expressen hävdar att de var nyhetsledande när Mona Sahlin avgick. Men presentationskampen gick i alla fall till Aftonbladet. (Uppdaterad med bildspel)

Nio uppslag på samma grej brukar jag tycka är för mycket. Men när det gäller hur Aftonbladet hanterade Mona Sahlins avgång hade jag gärna sett lite till.

Maffig och med en härlig konsekvens i layouten. Inte minst tack vare att rubrikanslaget från första sidorna kommer igen på slutet. För de mindre minnesgoda läsarna berättar man det genom att köra första uppslaget som faksimil där.

Det enda som drar ner betyget är extra-tuben i topp. Där borde kanske Bladets nattgäng klurat ut något bättre.

För närmare titt på sidorna, klicka på bildspelet:

Ingressen som gör att man måste läsa

Ska du läsa den här artikeln? Eller låta bli och aldrig få veta vad du missade?

Livsfrågemagasinet Amos görs med engagemang för detaljerna. Det syns tydligt. Inte minst i det nya numret, som bland annat delas ut som bilaga till Kyrkans Tidning.

Där har redaktionen bland annat gjort en ånger-special. Och överingressen var i mitt tycke så briljant att jag inte såg att de lagt ett rubrikord över bunten. Något som i vanliga fall ökar blodtrycket markant.

Så här skrev man:

”Livet är fullt av beslut. Som alla går att ångra. Även dem du aldrig fattade. Nu, till exempel. Ska du läsa den här artikeln? Eller låta bli och aldrig få veta vad du missade?

Så bra att jag inte kunde låta bli att sno kroken för ingressen till den här texten. Och jag ångrar det inte.

Visst finns det god design trots krisen

Det delades inte ut några guldmedaljer i årets upplaga av SNDS designtävling. Men visst fanns det några guldkorn.

Det finns delade åsikter om juryns beslut att inte dela ut några guldmedaljer i årets version av SNDS designtävling. Vissa tycker att kraven är för högt ställda när bidrag som får internationella priser inte får samma uppskattning i en nordisk tävling.

Andra, och till dem hör jag, anser att det är bra att juryn inte devalverar priset genom att känna sig tvungna att dela ut priser de inte anser förtjänat det. Sedan kan man alltid fundera om de lagt sig på rätt nivå.

Kanske kan den i juryns ögon inte tillräckligt höga nivån på årets bidrag vara en konsekvens av krisen. För kreativitet och god design kräver en del.

Mod och tid inte minst. Något som kan vara svårt att få när sjunkande intäkter, nerskärningar och effektivisering är det som står i fokus. Kanske kan det släppa något nu. Och förhoppningsvis visar det sig i nästa års tävling. För utan bra form och redaktioner som vågar ta ut svängarna kommer krisen bara att förvärras.

Även om det inte fanns några som klarar av de höga kraven för att få en guldmedalj finns det flera exempel på god design bland årets bidrag. Fast det kanske är läge att fundera vem det är som ska prisas. För vissa sidor där det är mest en stor (och bra!) bild som gör jobbet kanske det är fotografen som ska hyllas, inte formgivaren. Eller när formen inte sticker ut nämnvärt men har Rubriken med stort R, är det då layouten som är bra?

Av den sistnämnda orsaken gillar jag att titta i finska tidningar. Där ser språket effektivt till att jag fattar nada av vad sidan handlar om inte formen säger mig det. Eller bilden i vissa fall.

Några guldkorn jag hittat bland årets bidrag:

Att Trelleborgs Allehanda får ett antal priser är inte konstigt eftersom Rickard Frank sköter skutan. Tidningen fick ett hederspris i designklassen för bland annat det här uppslaget. I motiveringen nämns bland annat bra grafiska element och många överraskningar på sidorna. Kan bara instämma.

Omgörningen av Sydsvenskan fick brons. Den bärande bilden på den här ettan hade dock säkert fungerat i den gamla formen också om den varit lika dominerande.

Tydlig läsarmedverkan är trendigt. Här en etta från Trelleborgs Allehanda där läsarna får tycka till om tidningen… 

..och här ett uppslag från Bergensavisen där tidningens läsare fick skicka sina hälsningar till Bruce Springsteen. Roligt grepp!

Sydsvenskans fick ett hederspris för den här kulturettan. Värd en bättre valör tycker jag. 

Kan man illustrera krisen i tidningsbranschen bättre? Berlingske Nyhedsmagasin fick bara ett hederspris för dessa sidor. Varför inte en medalj undrar jag?

Norran bilaga till sitt hundraårsjubileum fick också bara ett hederspris. 100 personer från 1 till 100 år porträtteras. Här är jag dock aningen oneutral då jag är uppväxt i spridningsområdet och känner minst två som det skrivs om.

Aftonbladets ledarsida vann juryns gillande. God design kombinerade med lite humor är ett vinnande koncept. Att det inte är en engångsgrej visar tidningen här.

Sist men inte minst. DN.se fick bland annat silver i för sin övergripande design och kan därmed kalla sig Nordens snyggaste nyhetssajt tillsammans med danska Politiken. Också mycket välförtjänt.

Läs också Svenåke Boströms tankar om årets designtävling.

En skruvad ledarsida…

Ledarsidor behöver inte vara 3 000 tecken mer än någon orkar läsa. Den går också att göra med humor och finess. Som till exempel i dagens Aftonblad:

Om det finns en designtävling för ledarsidor hoppas jag att gänget som knåpade ihop dagens ledarsida i Aftonbladet skickar in det här bidraget.

Jag är övertygad om att budskapet går fram minst lika bra som med 5 000 tecken. Och att det i den här versionen når betydligt fler.