Betalalliansen kan bli början på något större

Fyra mediehus blir säkert fler. Plus-nätverket har alla möjligheter att växa – både i titlar och möjligheter.

Hallpressen, Sörmlands Media, VK Media och Mittmedia bevakar det mesta från Robertsfors i norr till Markaryd i söder. Och gissningsvis är inte den genomsnittlige Markarydsbon så intresserad av vad som händer i inkörsporten till Ostriket. Eller en vanlig Robertsforsbo hur det går för truckfabriken i Markaryd.

Men för den Allehandaläsande Ö-viksbon däremot är mycket av VK:s material säkert intressant och vice versa. Precis som Eskilstunabor kan vara intresserade av mycket inlåst material i LT, VLT eller NA.

Och när Stampen fått ut sin Premiummodell är det ingen högoddsare om de ansluter sig till nätverket. Då finns det säkert fler Hallpressläsare i närheten av HP/HN-land som känner att de får extra valuta för prenumerationspengen.

Kliver även Gota, Norran, NWT och HD/Sydsvenskan på tåget är alla större lokala mediekoncerner på. Den enda koncern som i nuläget kan få det knepigt att ansluta sig är NTM som använder sig av en frekvensmodell med argumentet att den är bättre på att skapa konvertering.

Det skulle rent prismässigt vara möjligt att få med DN och SvD också som också tar Spotifypriset 99 kronor i månaden för sina digitala baserbjudanden. Men frågan är om de vill skänka bort alla möjligheter att få nya betalande läsare i landet. En annan fråga är hur det går med DN:s försök att samsälja digitalt innehåll med ett antal lokaltidningar.

Det nya nätverket är ett steg bort från revirtänkandet. Dessutom ger det möjligheter att skapa nya vertikaler. Sport, resor, mat eller kultur till exempel. Men om dessa inte bara ska vara till för att locka nya kunder krävs att företagen hittar en fördelningsnyckel av intäkterna.

Samarbetet ger också en möjlighet att vässa arbetet med betalt innehåll. Om koncernerna delar med sig av erfarenheter ger det nya kunskaper. Och möjligheten att erbjuda läsarna allt de är intresserade av på andra sajter också en möjlighet att öka, eller i alla fall bibehålla, anslutningstakten av betalande kunder. Vilket är ett måste om den digitala innehållsaffären ska bli den viktigaste intäktskällan i framtiden.