Annons: Mediedagen 2019

Framtiden är här – igen

En av årets höjdpunkter för alla framtidsspanare har precis släppts. Schibsted Future Report innehåller många godsaker. Men också en nypa välbehövlig sälta från en matskribent.

Det är lätt att ryckas med av den framtids- och teknikoptimism som präglar Schibsteds årliga och i sedvanlig ordning mycket genomarbetade framtidsspaning. Årets Future Report som är den tredje i ordningen är uppdelad i tre spår; people, future och business och innehåller många intressanta kapitel. Samt inte minst ett antal sidor med prydligt och trevligt presenterade siffror och fakta. Som här och här:

featurereport

Ett avsnitt som många säkert kommer att sluka är Ingvild Næss tankar om privatliv kontra affärsverksamhet. Hon har titeln Schibsted Media Group Privacy Officer och skriver om hur det blir allt viktigare att vara transparent och öppen mot läsarna ju mer datadriven affärsverksamheten blir.

Listan över vad de senaste snackisarna verkligen handlar om och betyder lär också bli välläst. The Buzz kommer sannolikt att göra ett stort antal beslutsfattare lite mer uppdaterade om vilka trender som snart påverkar vilka beslut de måste ta. Och inte.

Hela rapporten genomsyras av teknikoptimism och utvecklingstilltro. Människorna på bild är unga, uppkopplade och urbaniserade. Det känns som om alla kommer att ha VR-hjälm på huvudet och 3D-printer på skrivbordet inom ett kvartal eller två. Nästan hela rapporten i alla fall. Mats-Eric Nilsson, före detta redaktionschef på Svenska Dagbladet och numera chefredaktör för magasinet Hunger, har skrivit om hur stora företag blivit för stora för sitt eget bästa.

Det är inte svårt att läsa det som ett (milt) ifrågasättande av Schibsteds egna verksamhet.

Det är svårt att läsa det utan att fundera över hur mediejättens högsta chefer reagerar på budskapet att storleken riskerar att bli en black om foten i framtiden.