Annons: Mediedagen 2019

Därför är – och blir – Sofia Olsson Olsén historisk

BLOGG I dag kom det väntade beskedet. Sofia Olsson Olsén tar över som publisher på Aftonbladet. Ett uppdrag som skriver in henne i svensk tidningshistoria av flera orsaker.

Så har då Aftonbladet fått sin första kvinnliga chefredaktör*. Vilket kan vara på tiden då tidningen börjar närma sig 200 år. 

Hon var säkert första namnet som dök upp i huvudet på många när det stod klart att Jan Helin skulle ta steget till SVT. Men det tog ändå över tre månader innan Schibsted Sveriges ledning kunde presentera henne. Anledningen är enligt Raoul Grünthal att de ville göra ett ordentligt jobb och titta på alla alternativ, även externa kandidater.

Möjligen ett sätt att säga till Sofia Olsson Olsén att hon inte får jobbet bara för förhållandevis lång (nio år) och trogen tjänst utan beroende på att hon verkligen är bästa kandidaten till uppdraget. 

Hon har haft ett stort antal uppdrag på Aftonbladet. Många som blivit framgångar som Plus och Online Academy. Andra som inte lyft på samma sätt. Som hennes första uppdrag för kvällstidningen – att ratta satsningen på lokala sajter på nio orter utanför storstäderna.

Då hade hon precis klivit av som chefredaktör för Norra Västerbotten efter utsatts för hot, hat och personliga angrepp. 

Nu kliver hon på ett uppdrag av lite grövre kaliber (förlåt alla Skellefteåbor). 

Att hon är första kvinna som blir chefredaktör på Aftonbladet innebär att hon redan är historisk. Men Aftonbladets situation innebär sannolikt att hon kommer att bli det på andra sätt också.

Sofia Olsson Olséns företrädare, Jan Helin, satt på posten i åtta år. Det har ventilerats flera anledningar till varför han valde uppdraget som programdirektör på SVT. Men en som inte nämnts kan vara att han inte ville vara den som började avvecklingen av det som fortfarande är Aftonbladet för många – den tryckta kvällstidningen.

Papperstidningens upplaga faller stadigt som en sten. Genomsnittsupplagan sista kvartalet ifjol låg på 118 900 ex. Ett tapp med 19 procent jämfört med samma period 2014. Annonsintäkterna från print minskade lika mycket, 19 procent. Snart har kurvorna av allt att döma nått den punkt där det inte längre är ekonomiskt försvarbart att distribuera en pappersprodukt över hela landet. 

Sofia Olsson Olsén har inte ett namn av sig som sentimental och tillbakablickande. Utan tvärtom. Vilket är ett måste när det blir dags att börja en handfast avveckling av papperstidningen, den redaktionella och finansiella ryggraden sedan 1830. Och skriva in sig i historieböckerna som den som därmed gjorde Aftonbladet till en helt digital produkt med allt vad det kan innebära. 

Läs också: Medievärldens porträtt på Sofia Olsson Olsén från 2003.

Intervju med Sofia Olsson Olsén om det nya uppdraget 

*, vän av ordning kan här påpeka att Aftonbladet visst haft kvinnliga chefredaktörer. Yrsa Stenius, Helle Klein och Karin Pettersson. Dessa är, eller har varit, politiska chefredaktörer. Sofia Olsson Olsén är första kvinnliga chefredaktör med ansvar över hela verksamheten och ansvarig utgivare.