Annons: Mediedagen 2019

Ett framtidskoncept för print

Dagens Nyheter Magasin blir ett alternativ för DN-läsare utanför Stockholm som inte har råd med huvudtidningen. Men är också ett möjligt exempel på den tryckta tidningens framtid.

Konceptet bygger på återvinning och postdistribution. Det bästa från den gångna veckan när det gäller nyheter, sport- och kulturtexter plus en hel del helgfeature som resereportage, mat- och drycktips, DN Junior och korsord.

Magasinet ska kosta 249 kronor i månaden över hela landet. Då ingår även allt innehållet på DN.se, DN Prio och e-DN. Det kommer inte att gå att köpa som lösnummer, i alla fall inte från start. Första numret kommer i början av april.

En Kirunabo som vill ha ett helgabonnemang på huvudtidningen får betala 326 kronor per månad om hen väljer autogiro, då ingår DN:s digitala innehåll. En som bor i Stockholm kommer undan drygt 70 kronor billigare för DN på helgen. (Men den som bor i Södertälje får betala nästan lika mycket som Kirunabon, på grund av olika distributionsbolag.)

Prismässigt ligger produkterna relativt nära varandra. Innehållsmässigt likaså. Tanken är sannolikt att magasinet främst ska vara till för prenumeranter utanför huvudkommunen där det kostar mycket att dela ut tidningen. Och där upplagan för huvudtidningen både är liten och dalande. 

DN:s redaktionschef Caspar Opitz svarar i en intervju med Sveriges Tidskrifter på frågan om magasinet är början på avvecklingen av sjudagarstidningen att det absolut inte är så. ”Denna satsning är något helt annat; en ompaktering av DN:s, som vi tycker, fantastiska journalistik för läsare ute i landet som vill ha perspektiv och fördjupning på de viktigaste samhälls- och kulturfrågorna till helgen. Vi tänker inte lägga ned vår vanliga sjudagarstidning.” 

Det finns det säkert inga uttalade planer på det. Men hur många prenumeranter på huvudtidningen utanför storstäderna kommer DN att ha kvar när Magasinet funnits på marknaden ett tag? För de är ändå på grund av höga priser (och i många fall även otillfredsställande distribution) på väg att säga upp tidningen. Med DN Magasin får sannolikt fler läsare utanför 08-området merparten av det innehåll de vill ha till ett pris de kan acceptera. Att det kommer med posten i stället för med tidningsbudet är ovidkommande för den här produkten.

Påverkar inte Magasinet upplagan utanför storstadsområdet har organisationen misslyckats med sitt jobb helt enkelt. Ju bättre jobb desto större påverkan.

Om redaktörerna gör ett riktigt bra jobb och plockar ut rätt russin ur DN-kakan är risken stor att magasinet blir ett betydligt mer attraktivt alternativ även för de som bor i Stockholm och är prenumeranter på huvudtidningen. Sannolikt finns det ett antal papperstidningsläsare i regionen som vill spara en hundring i månaden och ett stort antal vändor till pappersinsamlingen per år.

Provtrycken är gedigna innehållsmässigt. Och ur de flesta andra perspektiv också. Dock känns det som om namnet leder lite fel. Ordet magasin talar (i tidningsvärlden) om ett något mindre format och bättre papper. Men då blir det givetvis svårt med rationell återvinning av innehållet som i så fall måste redigeras om.

Ett problem kan dock vara att läsarna också får tillgång till allt digitalt innehåll. Det innebär att vissa säkert redan har läst vissa texter i magasinet när de öppnar tidningen på fredagseftermiddagen.

Men det kanske löser sig på sikt. Det kommer inte att krävas mycket för att Magasinet blir en lönsam affär, vilket ger ekonomiskt utrymme till att addera mer kärlek och redaktörskap för att utveckla produkten.

Det borde också vara förhållandevis enkelt att förverkliga de tankar Rickard Frank, kreativ chef på DN, luftat i Medievärlden Premium, att det på sikt kan bli möjligt att ”twista innehållet” i ett antal editioner. Där tonvikten till exempel kan ligga på antingen kultur, opinion, nyheter eller sport. 

Sannolikt sitter fler tidningar och funderar på en liknande lösning. Kanske som ett första steg på en mer eller mindre avlägsen rejäl frekvensnedgång. Genom att lägga all nyhetsbevakning på nätet och sedan publicera det bästa i ett magasin som kommer i brevlådan lagom till helgen. Det genererar både vissa läsar- och annonsintäkter (speciellt om de kommersiella inslagen blir fler än i provtrycken) samtidigt som kostnaderna för utbärningen minskar rejält.