Annons: Mediedagen 2019

Klimatjournalistikens dilemma är miljön

I helgen var det premiär för Svenska Dagbladets klimatpodd. Ett ambitiöst projekt som dock ställer krav både på miljön den visas i och på hela mediehuset. UPPDATERAD

Visionen är att den globala temperaturhöjningen inte ska överstiga två grader vid seklets slut. Gör den det kommer konsekvenserna för våra efterkommande bli mycket svåra att hantera. Men med den utsläppstakt som vi har i dag kommer det att vara mer än tre grader varmare då. En utveckling som världen absolut inte har råd med.

Det är målet med det stora toppmötet i Paris i december. Där ska delegater från 195 länder försöka enas om ett antal övergripande klimatmål som är avgörande för mänsklighetens framtid.

Därför börjar nu också medieföretagen att agera. Ett ambitiöst projekt som hade premiär i helgen var Svenska Dagbladets klimatpodd SvD 2 grader som leds av mediehusets hållbarhetsredaktör Peter Alestig och näringslivsreportern Jenny Stiernstedt. Fortsätter de att leverera på samma nivå som den första podden blir det en mängd gedigen klimatjournalistik presenterad på ett lättillgängligt sätt. Föredömligt. Läs mer om satsningen här.

Men. Det är något som skaver. Kanske handlar det bara om att företagsledningen inte har lyssnat på innehållet och tagit det till sig. För det är faktiskt så att det är miljön som ställer till det.

När jag lyssnade på podden i mobilen var inslaget inramat av reklambudskap om en ny transportbil samt billigt inrikesflyg.

Det sätter fingret på problemet. Det är mycket snack om hur stora problemen kommer att bli och att något måste göras. Men ingen ställer sig upp och säger att nu gör vi något och tar konsekvenserna av det.

I podden tar Peter Alestig bland annat upp att de största affärsbankerna i USA nu vädjar till de politiker som ska träffas i Paris att vidta tuffa åtgärder för att begränsa utsläppen och dess konsekvenser. Läs mer här. Det finns alltså ett tryck från näringslivet att det ska börja hända saker. Och miljöproblemen är en av de frågor som oroar människor mest. Det finns alltså inget kontroversiellt i frågeställningarna längre. I stället finns det mycket att vinna i trovärdighet för medieföretag som går från ord till handling.  

Ett medieföretag som gör lysande miljöjournalistik kan inte bara fråga varför ingen annan gör något. Det bör också göra något på egen hand för att visa att de menar allvar med sin satsning. Annars är det som att skriva om en växande dopingproblematik samtidigt som det publiceras reklam för anabola steroider eller ”ryss-femmor” vid materialet. Några förslag på åtgärder:

• Sätta stopp för alla inrikesresor med flyg för medarbetarna. Även högsta ledningen.

• Alla tjänstebilar ska vara så minimalt miljöbelastande som möjligt.

• All el som köps in ska vara från förnybara energikällor.

• Alla medarbetare utbildas i hållbarhetstänkande.

• Reklam från företag med kraftigt miljöbelastande verksamhet ska inte publiceras, alternativt förses med varningstexter.

• Företaget inför en omställningsplan för en helt hållbar och framtidssäkrad verksamhet inom högst tio år.

UPPDATERING:

SvD gör redan i dag en rad saker för att bidra till ett hållbart samhälle, samtidigt som i vårt dagliga arbete och processer försöker tänka miljösmart kommenterar tidningens chefredaktör Fredric Karén. Här är några exempel han listat: 

• SvD har ett mångårigt samarbete med Svanen Miljömärkning, en licensiering som garanterar att vi uppfyller de hårda miljökrav som reglerna för det officiella nordiska miljömärket kräver. Vårt licensnummer är 341106.

• SvD källsorterar alla sopor – även i köken.

• SvD köper inte längre självklistrande kuvert eftersom gummeringen inte är miljögodkänd.

• SvD trycks på papper som består av 50 % returfiber.

• SvD återvinner all makulatur.

• SvD använder miljövänlig, mineraloljebaserad färg i trycket. Leverantören ISO 14001-certifierad.

• SvD:s tryckplåtar i tryckerierna är tillverkade av aluminium. Dessa går till återvinning och blir bilkylare.

• SvD arbetar just nu intensivt med att minska energiåtgång och minska transporter.

• SvD har knappt några tjänstebilar kvar, men de få som erbjuds är enligt tjänstebilspolicyn miljöklassade.

• SvD har uteslutade rörelsestyrd belysning i sina lokaler.

• SvD har miljöklassade vitvaror i alla personalutrymmen.

• SvD:s printrar är inställda på dubbelsidig utskrift för att minska pappersförbrukningen

• SvD:s utbärningsföretag Bring har infört hårdare krav på miljöklassade transportfordon.

• SvD sitter i ett av Europas mest klimatsmarta hus som via värmeväxlare värms upp med överskottsvärme från Stockholms Centralstation. Detta tillskott svarar för cirka en tredjedel av energibehovet. På somrarna tas kylvatten från Klara sjö.

• SvD nyttjar smarta videomötesrum för att minska resandet.

Läs också En större utmaning än digitaliseringen för medierna och Malin Picha Edwardssons analys för Medievärlden Premium Medieföretagens miljöpåverkan.