Annons: Mediedagen 2019

Snubbla inte på datan

BLOGG Mediehusen skriver regelbundet om att information kan komma i fel händer och att integriteten hotas av datasamhällets framväxt. Men aldrig om att de också jobbar stenhårt för att samla in så mycket beteendedata som möjligt.

Peter Wolodarski mejlar mig varje vecka för att tipsa om godbitar från DN. För några veckor sedan handlade det bland annat om hur mycket data som operatörerna har om alla oss som har en mobil. 

DN:s ambitiösa granskning visar bland annat hur mobilen övervakar varje användare och hur trafikdata kan kartlägga oss i detalj. I artikelserien kommer det också fram att en handfull företag kartlägger surfmönstret på ett mycket stort antal sajter. Där slås också fast att handel med personlig information har blivit en miljardindustri.

När ska de ta upp hur mycket Bonnier vet, eller vill veta, om sina besökare på sajterna? Det var en av mina första tankar när jag läste reportagen. 

Hur mycket av mediehusens ambitioner när det gäller att kartlägga sajtbesökarnas surfvanor har spridit sig utanför de egna väggarna? Förutom den information som annonsörerna får?

Och när kommer reaktionen från läsarna på att mediehusen vet mer om dem än vad de själva vet att de avslöjat? 

En lösning som diskuteras i takt med att allt fler laddar ner Adblocks är att som kompensation måste dessa då släppa till mer användardata. Men det kommer sannolikt inte formuleras så utan mer i stil med att ”vi behöver mer information om dig och dina nätvanor för att maximera din användarupplevelse”.

Frågan är om inte det är ett tveeggat svärd. Förutom att många vill att mobilen ska gå snabbare att surfa på och slippa alla dessa reklamfilmer som startar av sig själv så kan ett motiv till att ladda ner Adblocks vara att man inte vill att mina surfvanor ska skickas iväg till för mig som användare helt okända företag med lika okända syften.

Så precis som Ester Appelgren och Sara Leckner slår fast i sin analys på Medievärlden Premium, ”Beteendedata – hot och möjligheter”, att bygga sin affär på användardata kan vara en riskabel väg. Såväl läsare som lagstiftare kan sätta käppar i det hjulet.

Men genom att medieföretagen berättar tydligare, både för läsare och lagstiftare, vad de gör när gäller insamlande och vidarehantering av användardata – och inte minst varför – så kan de genom att vara mer etiska och transparenta än internetjättarna lösa det problemet.

PS. (Jag hade redan sett reportagen när Peter Wolodarski mejlade mig för övrigt. Vilket någon på DN kanske redan visste då läsningen skedde via mobilen på väg till jobbet.) DS.