Annons: Mediedagen 2019

”No fat cat news anymore”

De gyllene åren är för alltid förbi. Men det finns ändå framtidstro och optimism i bransch. Så sammanfattar Jeanette Gustafsdotter årets WAN-Ifra kongress i Washington.

WAN-Ifras kongress 2015 i Washington är över. Vi som var där hoppades nog på att någon skulle presentera något revolutionerande, någon som kunde visa att de har hittat en affärsmodell som gör att journalistik åter blir finansierat. Men, Stephen P. Hills, president and general manager, the Washington Post, uttryckte det så här: No fat cat news anymore. Den gamla tiden är förbi och kommer att förbli det. Han deltog i ett seminarium med Larry Kramer, president and publisher, USA Today, Terry J. Kroeger, president and chief executive officer, BH Media Group och Thomas A. Silvestri, president and Publisher, Richmond Times-Dispatch, som gick under rubriken: Positiv Signals from Top U.S. Publishers.
 
Deras summering var tydlig: den gamla tiden att göra affärer på journalistik är förbi och kommer att förbli det. Men deras fortsatta framtidstro var övervägande även om samtliga har gått igenom ett stålbad. De var överens om att dagens redaktörer och annonsansvarig måste jobba nära tillsammans och komma med kreativa innovativa idéer som ger intäkter. 

Seminariet The New York Times Innovation Report: The Next Chapter, med Alex MacCallum, assistant editor, the New York Times och Athur O. Sulzberger, Jr., chairman, the New York Times Company & Publishers, var ett samtal mellan en yngre ledande kvinna från nyhetsdesken, i samtal med sin manliga äldre styrelseordförande. Det kompletterade varandra väl med seniora erfarenhet tillsammans med nya innovativa digitala idéer.

På fråga från publiken var Alex MacCallum inte alls säker på att de yngre föredrog endast digitalt i framtiden. Det var inte hennes erfarenhet. The New York Times går dit publiken är och det är både papper och digitalt. 

Slutsatser från kongressen:

1. Framtiden är kollapsade väggar mellan redaktörerna och annonsavdelningarna

2. Nyhetsrummen måste fundera på hur de ska bli en del av lösningarna

3. Revolutionerande idéer har en fantastisk framtid

4. Det finns mycket att lära av BuzzFeed…

… och det är en underbar tid att som ung komma in i mediebranschen om du tror på ovanstående. 

2015 års Golden Pen of Freedom som bland annat delades ut till Dawit Isaak år 2011, gick i år till alla journalister som har dödats i tjänsten med följande motivering:

Det har aldrig funnits en mer farlig tid för journalister. De dödas och fängslas runt om i världen i rekordstort antal. De möter dagliga hot, attacker och trakasserier från privatpersoner och regeringstjänstemän som försöker tysta dem. Den överväldigande majoriteten av dessa brott begås ostraffat, 9 av 10 journalistmord förblir ostraffade.” 

1 100 journalister har dödats sedan 1992.

I minglet kunde man se bland andra Anette Novak, medieutredningens ordförande, Magnus Alselind, Expressen, Inger Arenander, Sveriges Radio, Sofia Dahlström, GT, Anders Eriksson, Bonnier, Karin Henriksson, Svenska Dagbladet med flera. 

VK-koncernens vd Sture Bergman valdes in som TU:s representant i WAN-Ifras styrelse.