Annons: Mediedagen 2019

Nu slår det platta berättandet till med full kraft

Sättet att berätta som initierades i ett antal Ipad-satsningar för flera år sedan har äntligen börjat plockas upp av de svenska nyhetssajterna. UPPDATERAD

Ipad-magasinet SvD Insikt, salig i åminnelse, var en lyckad mix av bra historier att förmedla och bra metoder att göra det på. Där kombinerades texter, rörliga bilder och ljud på ett mycket tilltalande sätt.

I olika surfplattemagasin har det gått att hitta de där långa texterna med mycket insprängt godis, paketerat på ett begåvat sätt.  

Den metoden att berätta har länge saknats på svenska nyhetssajter. Och jag har då och då funderat över varför. Det kan inte bero på att det är så svårt att få till. Troligen vet de som styr över sajternas innehåll att läsarna bara vill ha korta och snabba nyheter. Har jag trott. Trots att det funnits utländska exempel på att det går. Till exempel New York Times projekt ”Snow Fall”.

Nu har Aftonbladet hoppat på tåget med ett stort reportage på Estoniakatastrofen med flera komponenter, förutom text även rörligt, ljud och grafik, presenterat på ett begåvat sätt. Det skulle förvåna mig om inte nya stora jobb rullas ut snart. 

Även Dagens Nyheter kommer att jobba upp sitt digitala berättande ett antal snäpp under hösten. Läs mer här. Medievärlden kommer inom kort att återkomma med fler detaljer om projektet.

Att addera nytt innehåll och förpacka det begåvat gör att berättelsen växer ordentligt och fångar läsarna. Den som klickat på Aftonbladets Estonia-jobb kommer att tillbringa en avsevärd tid där. Tid som inte förvandlas till annonsintäkter då det inte finns någon reklam där. Min förhoppning är att det får fortsätta vara så. 

Om jag var boss på Bladet skulle jag se till att den här typen av reportage får vara befriade från kommersiella inslag. Efter fyra, fem stycken berättelser på den här nivån har läsarna tagit till sig och verkligen börjat uppskatta berättarmetoden. Då får det bli en del av Plus-tjänsten.

Nu väntar jag bara på att fler mediehus ska börja tänka nytt och stort när det gäller berättandet på nätet. Jag kommer att bli mäkta förvånad om det inte hänt mycket redan innan årsskiftet. Goda exempel har ju en hälsosam tendens att sprida sig.

Till exempel på Mittmedia som också gjort en ambitiös e-tidning kring 20-årsdagen av Estonias förlisning. Innehållet skiljer sig i sak inte mycket från Aftonbladets. Men på Mittmedia finns det säkert en och annan som gnisslar tänder över att innehållet inte paketerats utifrån det möjligheter som nätet erbjuder. De starka texter som finns i bilagan blir ännu starkare om läsaren samtidigt ser en stormig Östersjö. Eller hör det klassiska ”Mayday mayday, this is MS Estonia…” I stället för puffar till filmer på tidningssajterna (som sannolikt få går dit för att klicka på) hade det rörliga materialet funnits som ett naturligt inslag precis där det ska. I, eller vid, texten. 

Förutom nya intäkter (på sikt i alla fall) kommer det att betyda att de redigerare som just nu mest ses som en jobbig rest från ett förlegat sätt att producera papperstidningar kan få nya uppdrag då deras kompetens när det gäller presentationsteknik kommer att krävas igen.