Annons: Mediedagen 2019

Hur ska trafiksiffror jämföras?

Vilka trafiksiffror är relevanta? Och vilka värden? Det är två frågor som det finns flera svar på.

Tisdagen den 11 september introducerade Norrbottens-Kuriren och NSD sina betalmodeller. Sedan har antalet besökare minskat. Hur mycket beror på vilka värden som sätts mot varandra. I min artikel i går ställdes antalet besökare veckan 6, veckan innan betalmodellen lanserades, mot samma siffra för vecka 10.

Både Kurirens och NSD:s siffror fram till och med vecka 6 ligger i linje med utvecklingen från årsskiftet. NSD hade tre veckor med över 170 000 unika besökare under perioden. Kurirens besökskurva pekade också stadigt uppåt. Resultatet för vecka 6 toppas dock bara av siffrorna för vecka 21 2013 där en styckmordsrättegång (läs mer här) drev mycket trafik men båda sajterna har ett antal gånger under fjolåret varit uppe på dessa nivåer. Här kan ni följa NSD och Kurirens trafikutveckling sedan 2013. 

Efter vecka 6 krävs det inlogg för att ta del av stora delar av innehållet på sajterna och trafiksiffrorna sjunker. Vilket inte förvånar någon. Både Kurirens chefredaktör Mats Ehnbom och NSD:s chefredaktör Kalle Sandhammar uppgav för Medievärlden efter första veckan så var tappet inte var större än beräknat.

Jämför man med VK.se (som har en liknande betalmodell) och ST.nu (där allt ännu så länge är gratis) är norrbottenstidningarnas tapp större. Men alla minskar i trafik från vecka 6 till vecka 10. Det trots att OS borde locka besökare. Vilket är något att fundera över.

Ett annat sätt att jämföra är att titta på period mot med period. Så här ser trafiken för Kuriren och NSD ut om man jämför de 10 första veckorna 2013 med 2014:

Ställs de fyra sista veckorna i år mot motsvarande period 2013 är trafiktappet 30 procent för Kuriren. Ställs vecka 10 i år mot vecka 10 2013 är tappet 40 procent. För NSD är tappet 33 procent de fyra sista veckorna men 38 procent sista veckan.

Den intressanta frågan är när kurvorna för NSD och Kuriren vänder. För det kommer kommer de att göra. Samt på vilken nivå de stabiliserar sig och vilken betydelelse det får för annonsaffären.

Sedan går det också fundera över hur stor betydelse siffror för unika besökare har egentligen. I takt med att allt fler sajter går över till olika betalmodeller ökar behovet av ett gemensamt kvalitetsmått för att tillföra en mer värdefull dimension. 

Utvecklingen för mobilsajterna följer för övrigt samma mönster. Siffran för antalet unika besökare kan ställas mot att det i Norrbotten bor 250 000 personer enligt SCB.