Annons: Mediedagen 2019

Mittmedia blev först – vem kommer sedan?

Det kom inte som en blixt från en klar himmel. Mittmedias besked om att koncernens tidningar kommer att tryckas dagtid har varit på gång länge. Vilket blir nästa mediehus som går ut med den här typen av planer?

Det är inte osannolikt att den 3 februari 2014 kommer att markeras som en milstolpe i den svenska dagspressens historia. Det var då som det första medieföretaget signalerade att de släpper något som ansetts vara en nyckelfunktion för tidningen, nyhetsförmedlingen.

Men det finns en klar logik bakom Mittmedias beslut att övergå till att trycka dagtid. Den tryckta tidningen ska anpassas till de målgrupper som mest vill ha den. Tiden när den tryckta tidningen anpassades till hur tongivande redaktörer ville ha den är förbi.

Målet är att ta betalt för journalistiken. Inte hur den distribueras. Det är därför koncernens betalmodell får premiär på Allehanda Media den här månaden. Innan sommaren ska alla Mittmedias dagstidnings sajter gå över till att ta betalt för sitt digitala innehåll.

De anställda på företagen inom Mittmedia har hört talas om tidigarelagd tryckstart i ett par år. Medievärldens läsare har också kunnat följa utvecklingen då koncernledningen varit förhållandevis öppna om hur de ser på framtiden. Läs mer här:

Men det går inte komma från att det är våghalsigt projekt som inleds. 

Det är en sak att i en undersökning säga att det går bra om tidningen inte innehåller de senaste nyheterna utan mer förhandsreportage och efterhandsrapportering. Men nöjer sig läsarna med det i längden? De som i Mittmedias undersökningar uppgett att det viktiga är att det ligger något i brevlådan varje morgon, inte att det som finns där är så uppdaterad som det bara går, har de verkligen känt efter?

Hur kommer annonsörerna reagera när de ser att printprodukten anpassas allt mer efter vad åldersgrupperna 55 + vill ha? Räckviddssiffrorna har i ett antal år pekat på att yngre målgrupper i en ökande utsträckning nås via andra kanaler. Men nu blir det påtagligt även i själva papperstidningen. Sannolikt kommer det inte att leda till fler annonsörer i print. Men hur många färre blir det? Och hur påverkar bortfallet sista raden i bokslutet? 

Det är några frågor som det inte finns några svar på ännu. Men de kommer när Mittmedia gjort verklighet av planerna. Och övriga mediehus följer utan tvekan utvecklingen på tidningsmarknaden mellan Dalälven i söder och Saluån i norr, ytan motsvarar en dryg fjärdedel av landet, med spänd förväntan.

Vissa skakar på huvudet och menar att Mittmedia drar undan fötterna för sig själva. Andra att de är modiga och klarsynta och gör det som måste göras i god tid.

Men frågan är också om alla har råd att vänta på ett definitivt svar från Mittmedia hur detta fullskaleexperiment har gått innan de själva gör något liknande.

Den undersökning som Medievärlden Premium kunde presentera i rapporten Vägval Print pekade entydigt på att det i många mediehus finns tankar på att både gå ner i frekvens och minska på distributionsområdet de närmaste åren.

Läs också Stefan Meleskos analys Tryckeriernas framtid på Medievärlden Premium.