Annons: Mediedagen 2019

Glappet som är ett av Skånskans problem

Sydsvenskans sajt ökar sin trafik. Det gör inte Skånska Dagbladet. Trots att de inte har någon betalmodell.

När NWT införde sin betalmodell för några veckor sedan blev det ett lyft för konkurrenten Värmlands Folkblad. Besökarna strömmade till sajten som nu är länets största digitala nyhetsförmedlare.

Men för Skånska Dagbladet har det gått sämre. I februari i år införde Sydsvenskan sin betalmodell. Något som inte märks i Skånskans trafiksiffror. Och absolut inte i förhållandet till konkurrenten. Som till och med dragit ifrån de sista veckorna enligt Kia-index.

Det kan givetvis också tyda på att Sydsvenskans betalmodell, som är mer öppen än NWT:s, varit mer gynnsam för trafiksiffrorna.  Men kanske är det här något som krismötet i Skånska Dagbladet ska ta upp upp. Hur ska tidningen få fart på den digitala omställningen?

Nedan: antalet unika besökare på Sydsvenskan respektive Skånska Dagbladet i år. Sydsvenskan införde sin betalmodell i början av februari. Källa: Kia-index

 

Antalet unika besökare på NWT respektive VF.se i år. NWT införde sin betalmodell i höst. Källa: Kia-index