Annons: Mediedagen 2019

Nya Svenskan – en hårdprioriterad produkt

Större nyheter. Färre notiser. Luftigare sidor. I dag är det premiär för Svenska Dagbladet. Och snart får vi veta hur innehåll & design fungerar med det digitala erbjudandet.

Chefredaktör Lena K Samuelsson menar att det handlar om en mer distinkt SvD. En tidning som ger texten utrymme och låter den kvalificerade journalistiken ta plats.

Visst kan man kalla den distinkt. Men också avskalad. Eller hårdprioriterad.

Notisspalterna har blivit smalare. Och färgplattorna färre. Vilket ger mer utrymme åt det redaktionen vill lyfta fram. I alla fall om upplägget för dagens första nyhetsuppslag är grundmall. Rysskräcken tar upp allt utrymme förutom en notisspalt.

Formen känns både fräsch och funktionell och är något som säkert kommer att fungera med den äran de närmaste åren. Ett perspektiv som dock kanske är i längsta laget för en printorganisation av i dag…

Att kulturen inte längre är en egen rygg och att sporten nu görs av TT och trycks på rosa papper tror jag inte läsarna får några problem att vänja sig med. Bara innehållet inte påverkas. Att opinionsmaterialet får mer utrymme kommer säkert många att uppskatta.

Men det går inte att komma ifrån att formförändringarna, i alla fall delvis, genomförs för att anpassa produkten till en ny, och betydligt mindre, organisation.

Man får aldrig en andra chans att göra ett första intryck. Därför är det bra att göra en tjock premiärtidning med många egna läsvärda berättelser. Sannolikt kommer SvD dock snart att gå ner i sidor. I alla fall på vardagarna. Det är också då, när allt blivit vardagslunk, som det visar sig om formen fungerar.

Inom kort kommer också Svenskans nya digitala affärsmodell. Då testas konceptet på allvar. Nyheterna blir allt mer digitala – bakgrunder och analyser får utrymme i print. Det blir spännande att se hur långt redaktionen vågar/kan gå när det gäller att dela upp flödet. Och följa hur det påverkar intäkterna.