Annons: Mediedagen 2019

En drastisk förändring är inte allt

Visst kan en rejäl ansiktslyftning även lyfta upplagan. Men den kan också vara förklaringen till varför prenumeranterna drar.

Redan före Eskilstuna-Kuriren presenterade sin redesign för drygt ett år sedan var den en framgång. Ett arbete som lutade sig rejält på en stor läsarundersökning som bland annat gav tidning ett internationellt pris som ”Case Study of the Year”.

Nu har arbetet gett frukt. När genomsnittsupplagan sjunkit med 4,6 procent ökar i stället EK. Inte mycket, men i alla fall.

Tidningens Dagens publisher Daniel Grahn pekar också på den redesign som gjordes för några år sedan som en viktig del i att tidningen nu är en av få upplagevinnare.

Ystads Allehanda har också relativt nyligen gjort om sig, såväl utseendemässigt som när det gäller innehållet. Sannolikt finns där en delförklaring till årets ökning. För även om tidningens ansvarig utgivare Jörgen Svensson menar att mycket handlar om ett bra säljjobb så måste köparna gilla produkten för att behålla den.

Men en riktig omgörning kan också ställa till det. När Folkbladet gjorde om sig rejält fanns det flera anledningar. 

  • Det handlade om att ta ett par steg från VK utseendemässigt. 
  • Det handlade om att försöka vara mer lockande för läsarna i främst Umeå.
  • Det handlade om att frigöra resurser med hjälp av effektivare produktion.

Säkert beror inte tappet på 6,8 procent bara på den nya formen. Och ingen vet hur upplagesiffran skulle sett ut utan omgörningen. (Som jag inom parentes  tycker är lyckad). Men det är långt ifrån omöjligt att redesignen blev för mycket för ett antal läsare med stark känslomässig och ideologisk koppling till ”gamla” Västerbottens Folkblad.

Ledningen turnerade runt och visade upp hur den nya tidningen skulle se ut för läsekretsen. Men kanske var inte de 800 prenumeranter som nu hoppat av på de mötena.